
, 

No. 64852-7-1 

COURT OF APPEALS, DIVISION ONE 
OF THE STATE OF WASHINGTON 

PAUL BRECHT, Appellant, 
v. 

FISHER COMMUNICATIONS, INC., JOHN CARLSON and JANE t-..)""1 

DOE CARLSON, and KEN SCHRAM and JANE DOE SCHRAM, c.-' 
= ' Respondents, ,_ ." \ 
c:: I' ' .. r-

and Cl 

MARK DOE and JANE DOE, CHRIS DOE and JANE DOE, and CHRIS -n 

MORGAN and JANE DOE MORGAN, Defendants. 

BRIEF OF RESPONDENTS 

Judith A. Endejan 
WSBA# 11016 
Graham & Dunn PC 
2801 Alaskan Way -Suite 300 
Seattle, WA 98121-1128 
T: (206) 624-8300 
F: (206) 340-9599 
Email: jendejan@grahamdunn.com 

Attorneys for Defendants Fisher 
Communications, Inc., John and 
Jane Doe Carlson and Ken and Jane 
Doe Schram 

;::-.. 
C.J' 



, 

TABLE OF CONTENTS 

I INTRODUCTION................................................ 1 

II RESPONSE TO BRECHT'S ASSIGNMENTS 
OFERROR ........................................................ 2 

III FISHER'S STATEMENT OF THE CASE .................... 3 

A. The Alleged Defamatory Statements Were Made 
During a Public Interest Radio Call-In Show......... .... 3 

IV ARGUMENT ...................................................... 7 

A. The Trial Court Correctly Ruled That Fisher 
Could Not Be Liable for Defamation Because 
of the Absence of Actual Malice ........................ 7 

1. The Trial Court Correctly Found That Brecht 
Could Not Meet His Legal Burden Of Proof 
On Summary Judgment. .. . . . . . . . . . . . . .. . . .. .. . . . ... 7 

2. Fisher Cannot Be Held Liable For The 
Statements Of Anonymous Callers To 
A Public Interest Radio Talk Show As 
A Matter Of Law.. . . .. . . . . .. .. . . .. .. . . . . . . . . . . .. . . . .. 9 

3. Neither Carlson Nor Schram Could Have 
Acted With Actual Malice By Allowing Chris 
And Mark To Speak .................................. 15 

4. Brecht Provided No Evidence That Carlson 
Or Schram Acted With Actual Malice At 
Any Time During Their Show... . . . . .. . . . . . . . . . . . .. 18 

5. Carlson's Reading Of The Mailer Was 
Privileged .............................................. 24 

V CONCLUSION..................................................... 28 

1 



TABLE OF AUTHORITIES 

CASES PAGE(S) 

Adams v. Frontier Broad. Co ................................. .11,12,17 
555 P.2d 556 (Wyo. 1976) 

Alpine Constr. Co. v. Demaris .............................................. 25 
358 F.Supp. 422 (N.D. Ill. 1973) 

Alpine Industries, Computers, Inc. v. 
Cowles Publishing Company, .......................................... .27 

114 Wn. App. 371, 57 P.3d 1178 (2002) 

Auvil v. CBS "60 Minutes" .............................................. 11 
800 F. Supp. 928,931 (E.D. Wash. 1992) 

Bender v. Seattle ................................................................. 8 
99 Wn.2d 582, 599, 664 P.2d 492 (1983) 

Clardy v. Cowles Publishing Co .......................................... 9 
81 Wn. App. 53, 58, 912 P.2d 1078 (1996) 

Coppernoll v. Reed ........................................................... 25 
155 Wn.2d 290, 296, 119 P .3d 318 (2005) 

Demman v. Star Broad. Co ............................................... 13 
28 Utah 2d 50, 497 P.2d 1378 (1972) 

Ditton v. Legal Times ....................................................... 27 
947 F.Supp. 227, 230 (E.D. Va. 1996) 
aff'd, 129 F.3d 116 (4th Cir. 1997) 

Dunlap v . Wayne ................................................................ 7 
105 Wn.2d 529,533-535, 716 P.2d 842 (1986) 

Embreyv. Holly ................................................................ 14 
48 Md.App.571, 429 A.2d 251 (1981) 

Eubanks v. North Cascades Broad .................................... 13 

2 



115 Wn. App. 113,61 P3d 368 (2003) 

Gardner v. Martino ....................................................... 14, 17 
563 F 3d 981 (9th Cir. 2009) 

Guntheroth v. Rodaway ....................................................... . 
107 Wash.2d 170, 175, 727 P.2d 982 (1986) 

Harte-Hanks Comm'n v. Connaughton ............................ 23 
491 U.S. 657, 692 n.37 (1974) 

Herron v. Tribune Publ'g Co ............................................ 25 
108 Wash.2d 162, 170, 736 P .2d 249 (1987) 

LaMon v. Butler ............................................................. 8,25 
112 Wash.2d 193, 197, 770 P.2d 1027 (1989) 

MacGuire v. Harriscope Broad. Co .................................. 14 
612 P.2d 830 (Wyo. 1980) 

Mark v. King Broadcasting Company .............................. 24 
27 Wn. App. 344, 353, 618 P.2d 512 (1980) 

Mark v. Seattle Times ...................................................... 7,8 
96 Wn.2d 473,482-83,635 P.2d 1081 (1981), 
cert. denied, 457 U.S. 1124 (1982) 

Masson v. New Yorker Magazine, Inc ............................... 9 
501 U.S. 496, 510 (1991) 

McIntyre v. Ohio Elections Comm'n ................................ 15 
514 U.S. 334, 341-43, 343 n.6, 
115 S. Ct. 1511, 131 L.Ed. 2d 426 (1995) 

Med. Lab. Consultants v. Am. Broad. Cos ....................... 11 
931 F. Supp.1487, 1492 (D.Ariz. 1996) 

Nat'l Assoc. of Gov't Employers, Inc. 
v. Central Broad. Co ........................................................ 14 

379 Mass. 220, 231, 396 N.E.2d 996 (1979) 

3 



N.Y. Times Co. v. Connor ................................................ 24 
365 F.2d 567, 576 (5th Cir. 1966) 

New York Times v. Sullivan .................................. .3,8,9,10 
376 U.S. 254, 279-80, 
84 S. Ct. 719, 11 L.Ed. 2d 686 (1964) 

Robel v. Roundup Corp ........ · .............................................. 8 
148 Wn.2d 35, 42,59 P.3d 611 (2002). 

Rushford v. New Yorker Magaine, Inc ............................. 27 
846 F.2d 249, 254 (4 Cir. 1988) 

Schmalenberg v. Tacoma News, Inc ................................... 8 
87 Wn. App. 579, 590, 943 P.2d 350 (1997) 

Secord v. Cockburn ........................................................... 24 
747 F.Supp. 779 (D.D.C. 1990) 

St. Amant v. Thompson ................................................. 9,23 
390 U.S. 727, 733 (1968) 

Starr v. Press Communications ......................................... 14 
342 N.J. Super. 1, 
775 A.2d 678, 200 N.J. Super. LEXIS 280 (2001) 

Tait v. KING Broadcasting Co ......................................... 14 
1 Wn. App. 250, 460 P.2d 307 (1969) 

Weber v. Woods ................................................................ 23 
31 lll. App.3d 122, 334 N.E.2d 857 (1975) 

Wood v. Battleground Sch. Dist. No. I ............................... 8 
107 Wash.App. 550,27 P.3d 1208 (2001). 

OTHER 

Robert D. Sack, Sack on Defamation: Libel, Slander and Related 
Problems, § 5.5.2.2. (3rd ed. 2009) .......................... 10,23,27 

4 



I. INTRODUCTION 

Paul Brecht (hereinafter "Brecht"), Appellant, sued defendants 

Fisher Communications, Inc., John and Jane Doe Carlson and Ken and 

Jane Doe Schram 1 and two unidentified individuals for defamation. This 

defamation allegedly came from statements made by callers to the 

Carlson/Schram radio talk show "The Commentators" who claimed that 

Brecht was convicted of domestic violence and was a wife beater. Brecht 

also claimed defamation over Carlson's recitation of statements from a 

campaign mailer of Jane Hague ("Hague"), then candidate for King 

County Council. The mailer stated that Brecht had ''multiple domestic 

violence arrests and at least one assault conviction" and it was the source 

of a defamation lawsuit Brecht filed against Hague the day before a 

Schram/Carlson on-air interview of Richard Pope, Hague's political 

opponent. 

On December 29,2009, King County Superior Court Judge 

Michael Trickey granted Fisher's motion for summary judgment. (CP 

419-21) As explained herein, Judge Trickey properly applied the law in 

dismissing Fisher, finding that Fisher could not be liable for statements of 

I These defendants collectively will be referred to as "Fisher" unless the discussion 
requires separate mention. Brecht frequently and erroneously confuses or conjoins the 
actions or statements of Fisher with those of remaining individual defendants Mark Doe 

1 



callers to a talk show and that Fisher was not liable for reading from the 

Hague mailer because there was no actual malice. 

This appeal is nothing but a continuation of Brecht's unsupported 

conspiracy theory and his denial of the consequences of his domestic 

violence conviction and claims of abuse made by his ex-wife during their 

divorce. It has no merit. 

II. RESPONSE TO BRECHT'S ASSIGNMENTS OF 
ERROR 

Brecht misstated the trial court's December 29,2009 ruling 

granting Fisher's motion for summary judgment in his assignments of 

error. 

1. The trial court, in its ruling, did not state "that it was 

allowable for the Fisher Defendants to falsely accuse Mr. Brecht of being 

a notorious wife beater with multiple assault convictions when the record 

shows he has only been convicted of violating a no contact order." 

Rather, the trial court's ruling held that Fisher could not be liable for 

statements made by callers to a radio call-in talk show, "The 

Commentators." (CP 419-20) 

2. The trial court, in its ruling did not state "there was no 

actual malice." Rather, it stated that Brecht could not prove that Fisher 

and Chris Doe (Chris Morgan). Brecht's case has not been dismissed against the 
remaining individual defendants and they are not parties to this appeal. 

2 



acted with actual malice with respect to the callers' statements at issue and 

that Fisher did not act with actual malice in reading directly from the 

Hague campaign brochure that allegedly defamed Brecht. 

3. The trial court, in its ruling, did not state that "call-in radio 

talk shows such as Fisher Broadcastings 'The Commentators' are held at a 

different legal standard with regard to defamation than shows involving 

investigatory reporting." Rather, the trial court applied the same legal 

standard for defamation - the actual malice standard2 - that applies to both 

investigative reporting and radio talk shows. The trial court's ruling 

acknowledged that the radio talk show format is a constitutionally 

protected forum, and therefore callers cannot be pre-screened before 

making their statements. Because broadcasters cannot know what callers 

will say beforehand, broadcasters cannot act with actual malice in 

broadcasting callers' statements. 

III.FISHER'S STATEMENT OF THE CASE 

A. The Alleged Defamatory Statements Were Made During a 
Public Interest Radio Call-In Show 

In the fall of 2007, radio station KVI, owned by Fisher 

Broadcasting - Seattle Radio, L.L.C., aired a daily two-hour radio talk 

2 As discussed in Section IV. A.I., infra, this standard requires proof that 
the speaker (or republisher of the speech) knew that the statement was 
false or acted with reckless disregard of whether it was false. New York Times v. 
Sullivan, 376 U.S. 254, 279-80,84 S. Ct. 719, 11 L.Ed. 2d 686 (1964). 

3 



show called "The Commentators" for the purpose of discussing current 

topics of public interest, including upcoming elections. Carlson, one of 

the hosts typically presented a more conservative point of view on an issue 

whereas Schram, the second host, presented a more liberal point of view. 

The show's format involved banter between the co-hosts 

and guests and a period for listeners to call in to the show. 

According to consistent station practice, an off-air producer on 

October 30,2007 received calls from listeners and forwarded some 

of them to speak with Schram or Carlson. Callers did not have to 

give any identification, except their first name and calling location. 

The station kept no records of these call-ins. The station has no 

delay mechanism to preview remarks from callers. 

On October 30,2007, Schram and Carlson invited Richard Pope to 

appear on The Commentators. Pope was a perennial political candidate 

who decided to run for King County Council against a longstanding 

incumbent, Jane Hague ("Hague") in the November 2007 election. 

Schram and Carlson also invited Hague to appear on the same show, but 

she declined. 

The race became heated between Pope and Hague when Pope 

revealed that Hague had lied about her academic credentials. Brecht 

publicly vouched for Pope during this controversial race and worked for 

4 



the Pope campaign. With the assistance of Brecht, Pope produced a 

mailer featuring a prominent endorsement from Brecht, sent to citizens in 

Pope's district. 

The Hague campaign countered Pope's mailer by distributing a mailer that 

said: 

"Paul Brecht tops Pope's endorsement list. Brecht also 
tops law enforcement's lists with multiple domestic 
violence arrests and at least one assault conviction. 
(Washington Courts Case Records Search)." 

A week before the election, on October 29,2007, Pope filed a 

defamation lawsuit on behalf of Brecht against Hague and her campaign 

for making the above statement. [Brecht v. Hague, No. 07-2-34389-02 

SEA (King County Superior Court)("Hague case")]. (CP 41-47) On 

October 30,2007, the Seattle Post Intelligencer ran a story about this 

lawsuit.3 The same day Pope was interviewed on The Commentators.4 

One area of questioning by the show's hosts was the newly-filed 

defamation case. Carlson and Schram questioned Pope about his political 

motives behind the case. (CP 252-53) Pope first raised the issue of the 

mailer's content, claiming it was false. Carlson then read verbatim the 

3 The Hague case went to trial in August of 2009. The jury returned a defense verdict. 
(CP 177-78) Judgment was entered on September 25,2009. (CP 75-76) 

4 The transcript of this show is CP 237-273. 

5 



statement from the mailer, the subject of the lawsuit, that Pope claimed to 

be false. 

During the Pope interview, a call from "Mark from Bellevue" was 

put through for an on-air discussion. "Mark" vigorously questioned Pope 

about a number of things, including his key endorser, Brecht. "Mark" 

stated that Brecht had been convicted of domestic violence. Pope did not 

deny this. "Mark" specifically asked Pope, as attorney for Brecht, if 

Brecht had ever been convicted of domestic violence. Pope never 

answered the question. Indeed, Brecht has conceded that he was 

convicted of violating a no contact order (App. Br., p. 17), which by 

definition constitutes domestic violence under RCW 10.99.0205. 

After a brief pause, a second caller, "Chris in Kirkland" was put 

through to the show. "Chris" also berated Pope for his failure to get 

endorsements from leaders on issues Pope allegedly campaigned about. 

"Chris" concluded his comments by claiming that Pope's only supporter -

Brecht - was "nothing but a wife beater." 

Carlson and Schram did not know either "Mark" or "Chris" and 

they had no idea about what they would say prior to accepting the on-air 

calls. (They also do not know Brecht). (CP 201-07) A review ofthe 

transcript reveals that neither Carlson nor Schram agreed with any of the 

statements at issue in this case, all of which originated from parties 

6 



unrelated to Fisher. Brecht presented no evidence in his response to 

Fisher's motion for summary judgment that proved that Carlson and 

Schram knew or should have known that any statements made about 

Brecht were false. 

IV. ARGUMENT 

A. The Trial Court Correctly Ruled That Fisher Could Not Be 
Liable for Defamation Because of the Absence of Actual 
Malice. 

1. The Trial Court Correctly Found That Brecht Could 
Not Meet His Legal Burden Of Proof On Summary 
Judgment. 

As plaintiff in his defamation action, Brecht was required to prove 

four essential elements regarding the defamatory statements: (1) falsity; 

(2) an unprivileged communication; (3) fault and (4) damages. Mark v. 

Seattle Times, 96 Wn.2d 473,482-83,635 P.2d 1081 (1981), cert. denied, 

457 U.S. 1124 (1982). When faced with Fisher's motion for summary 

judgment Brecht was required to make a prima facie case on each of the 

foregoing elements with convincing clarity. Mark v. Seattle Times, 96 

Wn.2d at 486-487,635 P.2d 1081; Dunlap v. Wayne, 105 Wn.2d 529, 

533-535, 716 P.2d 842 (1986).5 To defeat a defense summary judgment 

motion in a defamation action, the plaintiff must raise a genuine issue of 

5 Contrary to his claims that Fisher has the burden of showing the statements are 
substantially true (App. Br., p. 16), Brecht has the burden of making a prima facie case 

7 



material fact as to all four elements of the claim. LaMon v. Butler, 112 

Wash.2d 193, 197, 770 P.2d 1027 (1989); Mark, 96 Wash.2d at 486,635 

P.2d 1081; Wood v. Battleground Sch. Dist. No. I, 107 Wash.App. 550,27 

P.3d 1208 (2001). "The prima facie case must consist of specific, material 

facts, rather than conclusory statements, that would allow a jury to find 

that each element of defamation exists." LaMon, 112 Wash.2d at 197. 

Central to the trial court's ruling was its conclusion that Brecht 

could not meet the standard of proof with respect to establishing the 

requisite fault. "The degree of fault necessary to make out a prima facie 

case of defamation depends on whether the plaintiff is a private individual 

or a public figure or official." Bender v. Seattle, 99 Wn.2d 582, 599, 664 

P.2d 492 (1983). Brecht does not challenge the trial court's finding that 

he was a public figure so that finding is a verity on appeal. Robel v. 

Roundup Corp., 148 Wn.2d 35, 42,59 P.3d 611 (2002). 

It is a constitutional requirement that a public figure asserting a 

defamation claim must demonstrate that the defendant acted with "actual 

malice." New York Times v. Sullivan, 376 U.S. 254,279-80, 84 S. Ct. 

719, 11 L.Ed. 2d 686 (1964). Malice cannot be presumed when the 

plaintiff is a public figure. Id. at 283-84. "Actual malice under the New 

York Times standard should not be confused with the concept of malice as 

that the offensive statement is "provably false." Schmalenberg v. Tacoma News, Inc., 87 

8 



an evil intent or a motive arising from spite or ill will." Masson v. New 

Yorker Magazine, Inc., 501 U.S. 496, 510 (1991). Instead, the plaintiff 

must demonstrate actual malice by producing evidence that the defendant 

knew the statement was false or acted with reckless disregard as to its 

falsity. New York Times, 376 U.S. at 280. To prove actual malice 

"[t]here must be sufficient evidence to permit the conclusion that the 

defendant in fact entertained doubts as to the truth of his publication." St. 

Amant v. Thompson, 390 U.S. 727, 733 (1968). The plaintiff must prove 

actual malice with "convincing clarity." Clardy v. Cowles Publishing Co., 

81 Wn. App. 53, 58, 912 P.2d 1078 (1996). 

The trial court's ruling found, first, that Brecht could not prove 

actual malice for the statements made by the callers and second, that 

Carlson did not act with actual malice in reading from the campaign 

mailer at the start of the Pope interview. The ruling is correct on both 

counts. 

2. Fisher Cannot Be Held Liable For The Statements Of 
Anonymous Callers To A Public Interest Radio Talk 
Show As A Matter Of Law. 

Fisher did not make the alleged defamatory statements from 

"Mark" and "Chris." Neither Carlson nor Schram ever said anything 

Wn. App. 579,590,943 P.2d 350 (1997). 

9 



about "wife beating" so they cannot be liable for these statements. 6 

Carlson or Schram did not adopt or agree with these statements. Brecht 

provided no evidence that Carlson or Schram agreed with, or adopted, the 

statements of the anonymous callers about Brecht. Carlson did 

acknowledge that Pope had criticized him in saying "yes" to Mark's 

remark. (CP 257-58) Carlson also said "right" (CP 264) in response to 

Chris' remarks, which covered several issues, including Pope's failure to 

get endorsements and the debatability of whether Brecht was convicted. 

Carlson's response does not tie to any specific statement and is just a 

general acknowledgment of the call. 

The radio show hosts' use of the colloquial term "all right" also 

does not indicate agreement with any statement made by "Chris" or 

"Mark." The term "all right" means "adequate, permissible, and 

satisfactory.,,7 Carlson and Schram said "all right" to indicate to the 

speaker that his speech was permissible but must be halted to allow Pope 

6 At the most, they might be considered "republishers" of the defamatory statements of 
third parties -- "Mark" and "Chris" -- by broadcasting them during "The Commentators." 
Like the originator of the defamatory statements, a republisher of a statement about a 
limited public figure, like Brecht, can be liable only under the New York Times v. 
Sullivan, 376 U.S. 254,279-80,84 S. Ct. 719, 11 L.Ed. 2d 686 (1964) "actual malice" 
standard that requires proof that the republisher knew that the statement was false or 
acted with reckless disregard of whether it was false. See Robert D. Sack, Sack on 
Defamation: Libel, Slander, and Related Problems § 7.3.2.1.1. Wd ed. 2009). 

7 http://grammar.guickanddirtvtips.co m1all-ri ght -versus-alri ght.aspx 

10 



the opportunity to rebut what the caller was saying. This usage is evident 

from listening to the tape of the actual show (CP 237-73). It certainly 

does not express agreement with any specific statements made by "Chris" 

or "Mark." 

Few cases address the liability of broadcasters for republishing the 

statements of persons not in their employ, or under their control. Those 

that do absolve the broadcaster. This makes legal sense because 

broadcasters, particularly of radio talk shows, have no control over 

creation of the alleged defamatory comments. See, e.g., Auvil v. CBS "60 

Minutes", 800 F. Supp. 928, 931 (E.D. Wash. 1992)(local network affiliate 

could not be liable for broadcasting a network-produced program without 

knowledge that the program's content was defamatory); Accord, Med. 

Lab. Consultants v. Am. Broad. Cos., 931 F. Supp.1487, 1492 (D.Ariz. 

1996). 

In the unique situation involving a live republication by 

broadcasters during the course oflisteners' call-in shows, the courts have 

also protected the broadcaster. Adams v. Frontier Broad. Co., 555 P.2d 

556 (Wyo. 1976) is most on point. In that case, an anonymous caller 

made a statement alleging that Adams had been discharged as Insurance 

Commissioner for dishonesty, which was broadcast directly during a radio 

talk show on the defendant's station. The court concluded that, as a matter 

11 



oflaw, the plaintiff could never show knowing or reckless falsity on the 

part of the broadcaster for speech made by callers on "open microphone" 

programs. The constitutional actual malice criterion requires an 

opportunity for a defendant to evaluate the statement in question and come 

to a conclusion as to probable falsity. The court in Adams noted that this 

cannot happen in call-in situations because the broadcaster will not know 

what the caller will say until he makes the statement. The defendants did 

not use an electronic delay system so the defendant had no opportunity to 

evaluate contemporaneous speech. Id. at 565. The court said that 

broadcasters should not be required to use such a system to fend off 

potential defamation lawsuits. Such systems are nothing but a technique 

of potential self-censorship that can only result in the ''ultimate'' extinction 

of what the court labeled the modern version of the "town meeting." 

The court said: 

"[c]ommitment to 'uninhibited, robust and wide-open' 
public debate must, in the balance, outweigh the common 
law right of an individual who is a public official or public 
figure to be free from defamatory remarks. Programs such 
as this [radio call-in talk shows] are the modern version of 
the town meeting in vogue earlier in our country's history, 
and they are utilized in a similar way to afford every citizen 
an opportunity to speak his mind on any given issue." 555 
P.2d at 567. 

Thus, to promote the purpose of the First Amendment to preserve 

an "uninhibited marketplace of ideas," broadcasters cannot be liable for 

12 



failure to use an electronic delay system in connection with an open 

microphone talk show on which a public figure is defamed. Failure to use 

an electronic delay system, at best, amounts to a mere failure to 

investigate, which does not satisfy the constitutional criterion, the Court 

held. See also Weberv. Woods, 31 Ill. App.3d 122,334 N.E.2d 857 

(1975) (station owner ABC not liable for statements made by a participant 

in a television talk show who was in no sense an agent or employee of 

ABC); Demman v. Star Broad. Co., 28 Utah 2d 50, 497 P.2d 1378 (1972) 

(no radio or television station shall be guilty under the laws oflibel on 

account of having originated or broadcast a program for discussion of 

controversial or any other subjects, in absence of proof of actual malice on 

the part of such owner or operatorl 

Even in cases where station employees uttered the alleged 

defamatory statements -- not the case here -- courts have dismissed 

defamation claims. In Eubanks v. North Cascades Broad .. 115 Wn. App. 

113,61 P.3d 368 (2003) the court upheld the grant of summary judgment 

in favor of a radio station that reported based upon an internal review 

report condemning the plaintiff's actions in connection with a county 

remodeling project. The court found the plaintiff was a public figure and 

8 Brecht cites RCW 19.64.010, claiming this is the only basis for broadcasting protection 
from defamation liability. This statute only applies to advertising and it does not, and 
cannot, supplant the protection of the First Amendment. 

13 



could not meet the constitutional actual malice standard. In Tait v. KING 

Broadcasting Co., 1 Wn. App. 250, 460 P .2d 307 (1969), the court upheld 

another grant of summary judgment where a radio talk show host called 

the plaintiff "our leading American local fascist and Jew hater." Again, 

the plaintiff could not satisfy his evidentiary burden to present substantial 

evidence "which, if believed, could persuade a jury with convincing 

clarity the defendant was guilty of maliciously making libelous 

statement." ld. at 255.9 (Emphasis supplied). 

In Gardner v. Martino, 563 F.3d 981 (9th Cir. 2009) the court found 

that a radio talk show host could not be liable for calling the plaintiff a 

liar, based upon "facts" provided by a caller. The Ninth Circuit said that 

"given the nature of talk shows" the host was not required to investigate 

the caller's claim, upon which he could reasonably rely. 563 F.3d at 

989.10 

9 See also Nat'l Assoc. ofGov't Employers. Inc. v. Central Broad. Co., 379 Mass. 220, 
231,396 N.E.2d 996 (1979) (radio station absolved because caller's allegedly libelous 
statement was not adopted by talk show host "with knowledge that it was false or with 
reckless disregard of whether it was false or not."); MacGuire v. Harriscope Broad. Co., 
612 P.2d 830 (Wyo. 1980)(broadcaster not liable for allegedly defamatory editorials 
under actual malice standard). 

10 Brecht cited irrelevant cases, claiming that they prove that radio talk show hosts can be 
liable for defamation (App. Br., pp. 49-50). Embrey v. Holly, 48 Md.App.571, 429 
A.2d 251 (1981) dealt with a radio talk show host who admitted that he was "joking" 
when he said the plaintiff television personality hurt his knee while looting a television 
set from a store during a snowstorm. The host knew the statement was not true before he 
uttered it, unlike this case where there is no evidence of knowledge offalsity. The 
plaintiff produced sufficient evidence that the statement was perceived by others as true 
[when it wasn't] to allow the case to go to a jury which found against the radio talk show 

14 



Based upon the above authority, the Fisher Defendants cannot be 

liable for statements from callers that they could not predict, evaluate or 

silence. 

3. Neither Carlson Nor Schram Could Have Acted With 
Actual Malice By Allowing Chris And Mark To Speak. 

Brecht provided no proof that Carlson or Schram knew or should 

have known that the statements of "Mark" or "Chris" were false. Carlson 

and Schram do not know Brecht, a fact Brecht has not denied. (CP 201-

07) Carlson and Schram do not, and could not know, "Mark" or "Chris," 

because the station does not ask for full identification or keeP any records 

capable of tracing callers which the Complaint admits. I I (CP 201-07) 

However, whether Carlson and Schram knew "Mark" or "Chris" is 

not dispositive. The determinative fact is whether they had knowledge of 

the falsity of what "Mark" or "Chris" would say on air. They could not 

have such knowledge simply due to the open microphone talk show 

format, which provides for unpreviewed, spontaneous speech from callers. 

host. Starr v. Press Communications, 342 N.J. Super. 1, 775 A.2d 678, 200 N.J. Super. 
LEXIS 280 (2001) involved statements from a host ofa "very entertainment driven" 
radio talk show. He called the plaintiff a "lesbian cowgirl." He made this statement 
relying on sources of "dubious sources" so "vague that a jury could find that they were 
contrived after the fact." 2001 N.J. Super. LEXIS 280 at ***16. In both cases, unlike 
here, the radio show hosts actually made the defamatory statements either knowing they 
were untrue or relying upon dubious sources. 

II The law imposes no such requirements. The First Amendment protects a speaker's 
right to speak anonymously. See, e.g, McIntyre v. Ohio Elections Comm'n, 514 U.S. 
334,341-43,343 n.6, 115 S. Ct. 1511, 131 L.Ed. 2d 426 (1995). 

15 



Unless they had the psychic ability of "Camac the Magnificent" (the 

fictional Johnny Carson clairvoyant) neither Carlson nor Schram could 

have foreseen what "Mark" or "Chris" would say, or that their statements 

might be false, particularly under the following circumstances. 

• The show had no tape delay capability to pre-screen callers' 

remarks. 

• The show's focus was upon Pope's conduct and positions -- not 

Brecht. 

• Pope, Brecht's lawyer, did not dispute the fact of Brecht's 

domestic violence conviction even when specifically asked about 

·t 12 1 • 

• The Pope/Hague contest was bitter with each side flinging 

allegations of untruthfulness against the other. Indeed, during the 

broadcast Pope lambasted Hague for telling lies. The charged 

nature of Pope's appearance on the show created a hyperbolic, 

emotional context for the callers' statements, making it impossible 

for Carlson or Schram to assess any falsity in the statements of 

others. 

12 Indeed, Pope's conduct and statements on the show would make a reasonable listener 
conclude that Brecht may have been convicted of domestic violence, rather than that the 
conviction statement was false. Pope filed the Hague case on Brecht's behalf. As his 
lawyer, Pope was in the best position to know about Brecht's criminal record. By 
refusing to answer "Mark's" direct question about whether Brecht had a domestic 
violence conviction, Pope created the impression that Brecht probably did have such a 
record, further removing any basis for a "reasonable doubt." 

16 



Carlson and Schram did not have the time or ability to assess the 

truthfulness of the statements of "Mark" or "Chris" made spontaneously 

during their calls. As held in Adams v. Frontier Broad .. where the 

broadcaster has no opportunity to evaluate the statement, because of the 

spontaneous nature of the caller's remarks, there is no way to form a 

serious doubt as to its truthfulness. Therefore "[t]he legal effect in an 

action such as this is that this combination of circumstances makes it 

impossible for Adams to factually establish the actual malice required to 

show a violation of the constitutional standard." 555 P.2d at 564. 

In sum, because Carlson and Schram were not in a position to 

know or assess the truthfulness of what "Mark" and "Chris" said they 

could not have acted with actual malice. 

Furthermore, under Gardner, Carlson and Schram were entitled to 

rely upon the statements of "Mark" or "Chris" without further 

investigation into the truthfulness of their statements. In Gardner, the 

court said that the statements of the caller may have been false but the 

radio talk show host was not required to investigate before putting them on 

the air and relying upon them "given the nature of talk shows. . . [P]rior 

investigation is not required in the context of a radio show that takes live 

calls on the air." 563 F.3d at 989. Previously in the opinion the court 

commented that "a radio talk show program ... contains many of the 

17 



elements that would reduce the audience's expectation oflearning an 

objective fact: drama, hyperbolic language, an opinionated and arrogant 

host, and heated controversy." 563 F.3d at 988. In this case, neither 

Carlson nor Schram could have expected they would hear objective facts 

from either "Mark" or "Chris" during their heated exchange with Pope --

further demonstration that neither host had or should have had any 

knowledge of falsity. 

4. Brecht Provided No Evidence That Carlson Or Schram 
Acted With Actual Malice At Any Time During Their 
Show. 

Brecht's brief primarily focuses on the "wife beating" claims from 

the callers but he muddles their calls with the only statement made by 

Fisher -- Carlson's reading of the Hague mailer during Pope's questioning. 

Brecht provided no evidence that Carlson read the mailer with "actual 

malice." The trial court properly found that such "actual malice" could 

not exist, given the evidence presented by Fisher. This evidence (also 

presented during the Hague case) establishes that the mailer's claims were 

not "provably false" so actual malice could not be established. 13 

The evidence also established that the "wife beating" claims were 

not necessarily false, given the public record in 2007. First, Brecht was in 

fact convicted of a crime of domestic violence for violating a no-contact 

18 



order that his wife obtained. He admits this violation. (App. Br. 17). This 

violation constitutes domestic violence under RCW 10.99.0205: 

"Domestic violence" includes but is not limited to any of 
the following crimes when committed by one family or 
household member against another ... (r) Violation of the 
provisions of a restraining order, no-contact order, or 
protection order restraining or enjoining the person or 
restraining the person from going onto the grounds of or 
entering a residence, workplace, school, or day care, or 
prohibiting the person from knowingly coming with, or 
knowingly remaining within, a specified distance of a 
location." (emphasis added) 

Nonetheless, Brecht claims that stating he was convicted of 

domestic violence is false because it leaves a false impression that was 

violent. This argument is one for the legislature -- not the courts --

because the legislature crafted the precise language ofRCW 10.99.0205 to 

apply to the crime that Brecht admits he committed, violation of a no-

contact order. 

Furthermore, his claim that such a violation does not involve 

violence is questionable in his case. The Renton Police Department report 

on the violation does contain indications of violence, contrary to Brecht's 

claim in his brief(CP 343-46). It states that Brecht's ex-wife told police 

that Brecht threatened "Things are gonna get bad if she doesn't meet 

13 If the authors of the mailer prepared it without actual malice, as the jury found in the 
Hague case (CP 177-78), then Carlson and Schram could have no "actual malice" either. 

19 



him ... " The reporting officer left a message for the "Renton DV advocate 

about Margaret's situation." 

The second type of statements that involve the claim of "wife 

beating" are also not provably false. Brecht's ex-wife, Margaret M. 

Marealle, submitted seven declarations sworn under penalty of perjury that 

Brecht abused her in her divorce action and they were exhibits in the 

Hague case. (CP 96-159) In her petition for order of protection submitted 

to the Renton Municipal Court on February 14,2001, Ms. Marealle stated: 

"He grabbled insulted me [sic] shoved me against the wall 
twice. we had a struggle. I broke free and called police. 
[sic] and continued to threaten me than [sic] took offbefore 
the cops arrived. I have had other occasions he had beaten 
me the last one was in ApriL" 

(CP 98) 

This Petition resulted in the no-contact order that Brecht violated. 

Her other declarations repeated the allegations of physical abuse by 

Brecht: 

"My husband has been both physically and emotionally 
abusive toward me for the past several years." 

(CP 103) 

"Petitioner's account of the events that led to our separation 
omit the most important facts -- his brutality. It was not the 
first time he had been violent or abusive to me. He had 
been so, on many occasions." 

(CP 113) 

20 



"He then became physical." 

(CP 120) 

"The father engaged in domestic violence in front of the 

children ... " 

(CP 129) 

"He has abused me repeatedly." 

(CP 132) 

All of the foregoing were matters of public record, including the 

Parenting Plan Evaluation submitted in the divorce that recommended 

"26.09.191 restrictions in the Parenting Plan due to a history of domestic 

violence," and that Brecht be required to enroll in domestic violence 

treatment. (CP 160-174). These certainly establish the truth of any 

allegation regarding wife beating, at least as of November 2007. 

Because of these public records, the jury in the Hague case found 

that the defendants could not have issued the mailer with knowledge of its 

falsity or reckless disregard of falsity. (CP 177-78) Similarly, Carlson 

and Schram could not have known that Brecht was not a wife beater given 

the sworn statements of his ex-wife in the public record at the time of their 

show that proved that he was a wife beater. While Brecht might take 

issue with his ex-wife's statements, they provide factual support for the 

reasonable conclusion that he beat her. 

21 



Having no evidence that Carlson or Schram knew he was not a 

wife beater, Brecht simply assumes that somehow Carlson was motivated 

to help his friend Brett Bader, who worked for Hague, and that therefore 

Carlson agreed to facilitate an attack on Pope and his supporter, Brecht,by 

accepting the calls of "Mark" and "Chris." (App. Br. 30-31). There is no 

actual evidence of this paranoid conspiracy. To the contrary, the evidence 

of record shows that Carlson could not know and did not know who would 

call-in to his show, so he could not have helped Bader even ifhe wanted 

to! (CP 204-07) Furthermore, Brecht provided no evidence to establish 

that Carlson even knew that Bader prepared the mailer. Even if Carlson 

had such knowledge, Carlson did not support Hague or Pope for the King 

County position because of the serious defects each candidate 

demonstrated, such as Pope's rambling, incoherent responses to 

questioning and Hague's behavior when arrested on a DUI charge. (CP 

204-07) Therefore, Carlson had no motive to help the Hague campaign. 

Next Brecht argues that Carlson and Schram knew the statements 

were false because they knew that Brecht had sued Hague for defamation. 

(Complaint ~ 3.40,3.41, CP 3-19). Knowledge of the filing ofa 

defamation lawsuit by Brecht could not raise "serious doubts" as to the 

truthfulness of the spontaneous statements of "Mark" or Chris." The filing 

of a lawsuit against Hague only demonstrates that Brecht disagreed with 

22 



speech for which Hague was responsible and it does not prove the falsity 

of statements made by different parties -- "Mark" and "ChriS.,,14 Mere 

knowledge of Brecht's denial does not demonstrate "actual malice." In 

Harte-Hanks Comm'n v. Connaughton, 491 U.S. 657, 692 n.37 (1974) the 

court said: 

Of course, the press need not accept such denials, however 
vehement; such denials are so commonplace in the world of 
polemical charge and countercharge, in themselves, they 
hardly alert the conscientious reporter to the likelihood of 
error. 

Brecht also claims that due to knowledge of the P-I story, Carlson and 

Schram should have made further inquiry, should have doubted the 

statements from the Hague campaign in the P-I article because they were 

"questionable," and should have called Brecht. Courts routinely find that 

a general failure to investigate,15 failure to talk to the plaintiffbefore 

publication,16 failure to verify information,17 or failure to discover that 

14 The Complaint states that "Mark" and "Chris" had no connection to the Hague 
campaign and acted independent of it. (Complaint ~~ 3.26, 2.39, 3.33)(CP 3-19). This 
admission further decreases the likelihood that Carlson or Schram would connect them to 
the Hague lawsuit or that Carlson would be motivated somehow to assist the Hague 
campaign by accepting the calls from "Mark" or "Chris." 

15 See Robert D. Sack, Sack on Defamation: Libel, Slander and Related Problems, § 
5.5.2.2. (3rd ed. 2009) in general; see also St. Amant v. Thompson. 390 U.S. 727, 733 
(1968). 

16 See Secord v. Cockburn, 747 F.Supp. 779 (D.D.C. 1990). Here, Schram and Carlson 
had Brecht's attorney on the show who was in the best position to establish the truth of 
Plaintiffs domestic violence record. 

17 N.Y. Times Co. v. Connor, 365 F.2d 567, 576 (5th Cir. 1966). 

23 



material relied upon had later been retracted does not constitute actual 

malice. 18 

Brecht also speculates that because Carlson and Schram knew 

about Brecht's "name change, which was not mentioned in the P-I article, 

they "must have" got the information from the Hague campaign and 

therefore "had a preconceived plan to get the plaintiff." (App. Br., pp.30, 

33-34) Brecht provides no evidence to support this paranoid surmisal. A 

plaintiff in a defamation action "may not rely upon the bare allegations of 

falsity in his pleadings and upon speculation to carry the issue to trial." 

Mark v. King Broadcasting Company. 27 Wn. App. 344, 353, 618 P.2d 

512 (1980). More important, this fact has no connection to whether 

Schram or Carlson knew that statements about Brecht's convictions could 

be false, or acted with reckless disregard. In sum, Brecht has only 

presented ipse dixit conclusions or unsupported speculation on the issue of 

actual malice. Given the record, the trial court properly found that it did 

not exist, when granting Fisher's motion. 

S. Carlson's Reading Of The Mailer Was Privileged. 

While the trial court did not discuss whether Carlson's recitation of 

themailerwasprivileged.this court can consider the applicability of a 

privilege on appeal. When reviewing an order of summary judgment, the 

18 Alpine Constr. Co. v. Demaris. 358 F.Supp. 422 (N.D. Ill. 1973). 

24 



appellate court may sustain such an order on any basis supported by the 

record. Coppernoll v. Reed, 155 Wn.2d 290, 296, 119 P.3d 318 (2005) 

citing LaMon v. Butler, 112 Wn.2d 193,2001, 770 P.2d 1027 (1989). 

Here the record supports the applicability of a privilege to Carlson's 

statements, made in the context of litigation, to protect him from liability 

for defamation. Herron v. Tribune Publishing Co., 108 Wn.2d 162, 179, 

736 P.2d 249 (1987). 

As noted, the only actual statement marginally at issue made by a 

Fisher defendant, Carlson, was the recitation oflanguage from the 

brochure at issue in the Hague case. The context of this recitation was a 

discussion of the defamation lawsuit filed by Pope, on Brecht's behalf, 

about that statement. Carlson simply read it and did not endorse it. It was 

clear that Carlson was not agreeing with the statements because he 

questioned Pope about it: "He has been arrested for domestic violence, 

but I guess it's questionable whether he's got the conviction, is that it?" 

(CP 252) 

Pope explained there was no assault convictions but never said that 

there was no domestic violence conviction because Brecht had such a 

conviction. (CP 251) Carlson read the statement because it was the basis 

for the defamation lawsuit filed by Pope on Brecht's behalf, against 

Pope's political opponent, Jane Hague. The Pope/Hague race was a 

25 



matter of considerable public interest and the filing of the Brecht lawsuit 

was a publicized fact that was germane to the election of either Hague or 

Pope. Carlson and Schram questioned Pope about his personal 

involvement in a lawsuit against his political opponent, the timing of the 

filing (a week before the election) and its publicity. Despite Brecht's 

strenuous protests on appeal the transcript of the show demonstrates that 

Carlson did not read from the mailer to defame Brecht but did so only to 

question Pope about his political motivation. Indeed, Pope admitt~ that 

he brought the lawsuit because "it was necessary to immediately expose 

Jane Hague's deliberate lies to the public." (TR. 15). 

Pope also said "Jane defamed this man by sending out tens of 

thousands of brochures falsely saying that he was convicted of assault." 

Carlson then read the language from the brochure in response so that 

audience would know what Pope was referring to. In that context Carlson 

was not even uttering a defamatory statement about Brecht but was 

providing background for Pope's claims that Brecht was falsely labeled 

with assault convictions.19 

Even if construed as defamation, Carlson's statement is privileged 

because he was reporting on a judicial proceeding - the Hague case. As 

19 Brecht claims (App. Br., p.4S) that "The Commentators" provided no exculpatory 
information, when in fact, his lawyer, repeatedly explained that Brecht had no assault 
convictions. 

26 



.. 

• 

explained in Alpine Industries, Computers, Inc. v. Cowles Publishing 

Company, 114 Wn. App. 371, 57 P.3d 1178 (2002): 

The fair reporting privilege applies where the 
communication is attributed properly to an official 
proceeding and the report is an accurate report of that 
proceeding or a fair abridgement. Restatement, supra, § 
611 emt. d, f; see also Ditton v. Legal Times, 947 F.Supp. 
227,230 (E.D. Va. 1996), aff'd, 129 F.3d 116 (4th Cir. 
1997). The fair reporting privilege may protect the 
publisher even if the publisher does not believe defamatory 
statements contained in the official report to be true or even 
knows the defamatory statements to be false. Restatement, 
supra § 611 cmt.a. 

Accordingly, to determine whether a communication falls 
within the fair reporting privilege, we engage in two 
inquiries: (1) whether the report is attributable to an 
official proceeding; and (2) whether the report is accurate 
or a fair abridgement. Restatement, supra § 611 emt. d, e, 
f: see also Rushford v. New Yorker Magaine, Inc., 846 
F.2d 249,254 (4th Cir. 1988); Ditton, 947 F.Supp. at 230. 
"If the report of a public official proceeding is accurate or a 
fair abridgment, an action cannot constitutionally be 
maintained, either for defamation or for invasion of the 
right of privacy." Restatement supra § 611 emt. b; see also 
Ditton, 947 F.Supp. at 230. 

Id. at 384. 

Carlson's reading of the mailer was attributable to the Hague case 

and it was a direct quote, so its accuracy must be unchallenged. 

Therefore, the fair reporting privilege protects Fisher from any liability for 

defamation for the mailer. 

27 



v. CONCLUSION 

The trial court's ruling granting summary judgment to Fisher 

should be sustained on appeal. 

Dated: July 16,2010 Respectfully submitted, 

GRAHAM & DUNN PC 

~~W~ 
2801 Alaskan Way -Suite 300 
Seattle, WA 98121-1128 
T: (206) 624-8300 
F: (206) 340-9599 
Email: jendejan@grahamdunn.com 

Attorneys for Defendants Fisher 
Communications, Inc., John and 
Jane Doe Carlson and Ken and Jane 
Doe Schram 

28 



.. 

PROOF OF SERVICE 

I hereby certify under penalty of perjury of the laws of the State of 

Washington that on this 16th day of July, 2010, I caused a true and correct 

copy of the Brief of Respondents to be delivered via United States First-

Class Mail and electronically as follows: 

Paul Brecht, Appellant Pro Se 
Post Office Box 3324 
Bellevue, W A 98009 
Tel: (206) 778-9100 
mindforachievement(a),yahoo.com 

29 

CJ1 

n 
C) 

(/)c_ 
-l;:(' ",. - ' 
-~~ 

P·'IO 
-T' 

".,~ - '-' -

.... ':. -
.. ".; :::-


