J
\4/' C"f,f,n P
J iva ] ) ! N T
[N 7
)’\ B‘I‘"
N
£ OO R RITT

No. 77966-0

SUPREME COURT OF THE STATE OF WASHINGTON

SAN JUAN COUNTY, a political subdivision of the State of Washington,
CITY OF KENT, a political subdivision of the State of Washington, CITY
OF AUBURN, a political subdivision of the State of Washington, CITY
OF SEATTLE, a political subdivision of the State of Washington, ex rel.
the STATE OF WASHINGTON,

Respondents,
v.

NO NEW GAS TAX, a Washington Political Action Committee, and
JEFFREY DAVIS, an individual and Treasurer of NO NEW GAS TAX,

Appellants.

APPELLANTS NO NEW GAS TAX AND JEFFREY DAVIS’S
ANSWER TO AMICUS CURIAE BRIEF OF THE ATTORNEY
GENERAL

William R. Maurer, WSBA No. 25451
Michael Bindas, WSBA No. 31590

INSTITUTE FOR JUSTICE
Washington Chapter

811 First Avenue, Suite 625
Seattle, Washington 98104
Telephone: (206) 341-9300




TABLE OF CONTENTS

Page(s)
TABLE OF AUTHORITIES .......cccoocoiiiininreiniceccinicene, iii
INTRODUCTION. ..ottt 1
A. Wilbur And Carlson’s Commentary Was Not A
Contribution Because It Was Not Political
AAVertising........coovvvveviereieiiiceeeieencr e 3
1. Talk Radio Commentary Is Not “Political
Advertising” If It Occurs During Airtime For
Which The Station Does Not Normally
CRATGE...c..eieeiieececee e 4
2. This Court Should Not Temper The Regulation
Defining “Political Advertising” With An
Advisory Letter That Has No Legal Effect.......... 5
B. Carlson and Wilbur’s Commentary Falls Squarely
Within The Statutory Press Exemption.......................... 6
1. To Protect The Constitutional Guarantees Of
Free Speech, Press, And Association, This Court
Should Adopt The FEC’s Approach To The
Press Exemption.........c...ccocenvinninnnniiinicinicnnenne, 7
2. Under The FEC Approach, Carlson And
Wilbur’s Commentary Falls Squarely Within
The Press Exemption ...........coooeoviinniiiiniinnnncnnnn, 12
C. The Allegation Of Coordination Does Not Divest

Commentary Of Protection Under The Press
EXemption........cccccooveeiiiniiniiniiiiiinririnee s 15



Page(s)

1. Allegations Of Coordination Between The Media
And A Political Committee Cannot Override The
Press Exemption.........ococcoevviieiinnnninicicninnnnne. 15

2. Even Under The AG’s Proposed Standard,
Wilbur And Carlson’s Commentary Is
Protected ............ccoevrvmieniiniiinin i 17

CONCLUSION ..ottt 20

ii



TABLE OF AUTHORITIES

Page(s)
Cases
Bates v. State Bar of Arizona, 433 U.S. 350, 97 S. Ct. 2691,
53 L. Ed. 2d 810 (1977) oottt et saeanevesse e 11
Collier v. City of Tacoma, 121 Wn.2d 737, 854 P.2d 1046 (1993)........... 12

Ino Ino, Inc. v. City of Bellevue, 132 Wn.2d 103, 937 P.2d 154 (1997)....12

Landgrafv. USI Film Prods., 511 U.S. 244, 114 S. Ct. 1483,

128 L. Ed. 2d 229 (1994) c..uvieeeeeeteeeeeeeeetereteeerae e snessesaesenees 6
McConnell v. Fed. Election Comm’n, 540 U.S. 93, 124 S. Ct. 619,

157 L. Ed. 2d 491 (2003) .eeueeeiiereeieeeeiieeeecereereeienieseeseeeseensesveenseonsesenans 12
Miami Herald Publ’g Co. v. Tornillo, 418 U.S. 241, 94 S. Ct. 2831, 41 L.
Ed. 2d 730 (1974) oottt sve v aesr et et a e nea s 9
FEC v. Phillips Publ’g, Inc., 517 F. Supp. 1308 (D.D.C. 1981) ............. 8,9

Reader’s Digest Ass’n, Inc. v. FEC, 509 F. Supp. 1210
(SDINY. T981) ittt 8,9,17

Village of Schaumburg v. Citizens for a Better Env’t, 444 U.S. 620, 100 S.
Ct. 826, 63 L. Ed. 2d 73 (1980) c..cveoverrireeecreeiciriieciniiinecnns 11-12

Wash. Educ. Ass'nv. Wash. State Pub. Disclosure Comm ’'n,
150 Wn.2d 612, 80 P.3d 608 (2003) ....ecvereeeririereeeriereeieeeerecieneenveennnns 6

Codes, Rules, and Statutes

RCW 42.17.020(15)(BY(IV) +ererreermerreeerereerseseseeveeessseessesesssosseeseeseosseseeneseee 7

WAC 390-05-290.....c.0iciiiiieiieceee e passim

iii




Page(s)

Other Authorities

Inre CBS Broad., Inc., et al., MURs 5540, 5545, 5562 & 5570,
FEC, Statement of Reasons of Comm’r Weintraub
(JUIY 12, 2005) ceeieeeeeee et 7-8, 11, 16

Inre CBS Broad., Inc., et al., MURs 5540 and 5545, Statement of Reasons
of Commissioners Vice Chairman Toner and Comm’rs Mason and Smith

(JUIY 11, 2005) coeeeieieeeesriee et e s st esns e n e sassneas 17
In re Dornan, et al., MUR 4689, FEC, Statement of Reasons of Vice

Chairman Wold and Comm’rs Elliott, Mason, and Sandstrom (Dec. 20,

In re Kobylt, et al., MUR 5569, FEC, First General Counsel’s Report
(Jan. 10, 2000).......cccoemeremeerieireerenerereentereirenr s 13-15, 16

In re Kobylt, et al.,, MUR 5569, FEC, Statement of Reasons of Chairman
Toner and Comm’rs Mason and von Spakovsky (Mar. 17, 2006)............. 10

Internet Communications, 71 Fed. Reg. 18,589
(APL. 12, 2000)...cccieieieierrenriereenrreresresnenrs e sre s 10-11, 15-16

iv



INTRODUCTION

NNGT agrees with the amicus curiae brief submitted by the
Attorney General (“AG”) on many important — indeed, critical —
points.' Foremost is the AG’s recognition of the importance of clarity in
the treatment of the press in Washington’s campaign laws. As the AG
cautions, “without clearly established boundaries, the media may be
subject to harassment that could have a chilling effect on important speech
necessary to inform people about elections.” AG’s Br. at 2. As NNGT
made clear in its briefing in this case, the Municipalities jettisoned the
established constitutional, statutory, and administrative protections in
Washington law, replacing certainty with vagueness.

NNGT also agrees with the AG that such a clearly established
boundary exists in WAC 390-05-290, which draws a line between paid,
commercial airtime and unpaid, program airtime. As the AG explains, this
provision excludes from the definition of “political advertising” content
time that “takes place during a program, when payment normally is not
required, as opposed to during commercial advertising time, when

payment normally is required.” AG’s Br. at 6. The evidence in this case

' The AG’s brief is limited to addressing Washington statutes and regulations. As
explained in NNGT’s briefing, the United States and Washington Constitutions forbid the
actions of the Municipalities, regardless of the protections of Washington statutes and
regulations and especially in light of the Municipalities’ wholesale gutting of these
protections.



was uncontroverted that any so-called “contributions” that occurred took

place during program time and thus were not “political advertising” under
Washington law.

NNGT again agrees with the AG that decisions of the Federal
Election Commission (“FEC”) concerning the federal press exemption
should inform this Court’s interpretation of Washington’s press
exemption. See AG’s Br. at 6. The FEC has consistently taken the
position urged by NNGT and its supporting amici in this case.

Finally, NNGT agrees with the AG’s rejection of the radically
expansive notion of agency that the Municipalities would have this Court
adopt. For instance, a host does not, as the Municipalities contend,
become an agent of a political committee merely by “[s]peaking on the air
at the request of the Campaign.” Municipalities’ Reply Br. at 11. Such a
rule would gut the protections for the press in the Constitution and
Washington law and would result in a significant and unconstitutional
intrusion by the government into the editorial discretion of the press.

That said, NNGT parts ways with the AG in a few significant
respects. First, the AG’s reliance on an advisory letter from the Public
Disclosure Commission (“PDC”) concerning “political advertising” is
inconsistent with the actual agency regulation defining that term and is

therefore inappropriate. See AG’s Br. at 10-11.




Second, the AG avoids application of the law to the facts of this
case because of an underlying “factual dispute” between the parties. See
AG’s Br. at 3. This case was decided as a motion to dismiss based on
findings determined at a preliminary injunction hearing with informal and
incomplete procedures inappropriate for a final judgment on the merits.
Even so, the Court has before it all the facts necessary to actually dispose
of the case. As explained below, the dispositive facts — more precisely,
dispositive fact — is undisputed and decidedly in NNGT’s favor.

A. Wilbur And Carlson’s Commentary Was Not A Contribution
Because It Was Not Political Advertising.

The Municipalities’ alleged, and the trial court wrongly concluded,
that NNGT failed to report in-kind contributions it had received in the
form of “political advertising.” See CP 388; CP 1495; CP 1520. 2
Although it is true that “[t]he financing of . . . political advertising” may
constitute a contribution under the Fair Campaign Practices Act
(“FCPA”), the trial court did not even cite — much less apply — WAC
390-05-290, the regulation defining “political advertising,” to determine

whether any of Carlson and Wilbur’s commentary was “political

 Who is supposed to have made the alleged contributions of “political advertising” is
anyone’s guess. At the preliminary injunction stage, the Municipalities alleged, and the
trial court held, that the contributions came from Fisher Communications. See RP
(11/02/05) 24. At entry of final judgment, however, the court stated that the earlier
holding was incorrect and that the contributions actually came from Carlson and Wilbur.
Id The Municipalities agreed, even though this had never been their theory of the case,
and even though Carlson and Wilbur were never made parties to, and never appeared in,
the case. /d. at 24-25.



advertising.” Had the trial court simply applied the regulation, it could
have come to no other conclusion but that Carlson and Wilbur’s
commentary was not “political advertising,” and, thus, not a contribution.

1. Talk Radio Commentary Is Not “Political Advertising”

If It Occurs During Airtime For Which The Station
Does Not Normally Charge.

The AG correctly observes that Washington’s campaign laws
contain a bright line designed to protect the very kind of press
commentary at issue in this case. It appears in the WAC’s definition of
“political advertising,” which is the in-kind contribution that Carlson
and/or Wilbur and/or Fisher supposedly provided the campaign. The
WAC provides:

Political advertising does rnot include letters to the editor,

news or feature articles, editorial comment or replies

thereto in a regularly published newspaper, periodical, or

on a radio or television broadcast where payment for the

printed space or broadcast time is not normally required.

WAC 390-05-290 (emphasis added).

As the AG notes, this definition draws a dispositive distinction
between paid commercial airtime and unpaid program airtime. It excludes
from “political advertising” all “coverage about a candidate or ballot
measure when it takes place during a program, when payment normally is

not required, as opposed to during commercial advertising time, when

payment normally is required.” AG’s Br. at 6.




Applying this regulation, there is only one conclusion: that the
commentary at issue in this case was not political advertising and, thus,
not a contribution. According to the unrebutted declaration of Robert
Dunlop, General Manager of Fisher Broadcasting-Seattle Radio L.L.C.:

Fisher Seattle Radio does not charge, and has never

charged any person or entity for the value of any content

airtime associated with either Mr. Carlson’s or Mr.
Wilbur’s talkshows and we would have no way to

economically quantify the value of such content . . .. The
speech that is at issue in this case occurred during content
airtime.

CP 1035-36 (emphasis added).

Dunlop’s declaration should have been the beginning and end of
the Municipalities’ case against NNGT. Under Washington law, there was
no contribution of “political advertising” and the prosecution was baseless.

2. This Court Should Not Temper The Regulation

Defining “Political Advertising” With An Advisory
Letter That Has No Legal Effect.

Although the AG is correct that the PDC rule defining “political
advertising” draws a firm line between speech that occurs “during a
program, when payment normally is not required,” and speech that occurs
“during commercial advertising time,” AG’s Br. at 6, he mistakenly

suggests that this bright line is somehow blurred by a 1995 PDC advisory

letter. Id. at 10-11.



As this Court has held, PDC advisory materials “have no legal or

regulatory effect and implicate no one’s legal interests.” Wash. Educ.
Ass’nv. Wash. State Pub. Disclosure Comm’n, 150 Wn.2d 612, 615, 80
P.3d 608 (2003). “A person cannot violate an interpretive statement, and
conduct contrary to the agency’s written opinion does not subject a person
to penalty or administrative sanctions.” Id. at 619.°

It is undisputed that all of the commentary at issue occurred during
Carlson and Wilbur’s programs — not during commercial advertising
time. Thus, it was not “political advertising,” regardless of its content.

B. Carlson and Wilbur’s Commentary Falls Squarely Within The
Statutory Press Exemption.

Even if this Court concludes that WAC 390-05-290’s definition of
political advertising is not dispositive, Carlson and Wilbur’s commentary
is nevertheless exempted from regulation under the FCPA because it falls
squarely within the Act’s “press exemption” (also known as the “media

exemption”), which removes from the definition of “contribution” any

*Itis telling that the Municipalities did not even cite the PDC’s decade-old advisory
letter to the trial court. Only in preparing their response on appeal did they unearth the
correspondence, which apparently had lain dormant “at the State Archives” for the last
decade. See Municipalities’ Resp. Br. at 1. NNGT was perfectly justified in relying on a
duly promulgated regulation of general applicability rather than a letter in the state
archives taking a position in a dispute to which it was not a party. “Elementary
considerations of fairness dictate that individuals should have an opportunity to know
what the law is and to conform their conduct accordingly; settled expectations should not
be lightly disrupted.” Landgrafv. USI Film Prods., 511 U.S. 244, 265, 114 S. Ct. 1483,
128 L. Ed. 2d 229 (1994). Here, NNGT’s settled expectation was in the duly
promulgated regulation defining “political advertising” — not in a piece of
correspondence devoid of legal effect.




“news item, feature, commentary, or editorial in a regularly scheduled

news medium that is of primary interest to the general public, that is in a
news medium controlled by a person whose business is that news medium,
and that is not controlled by a candidate or a political committee.” RCW
42.17.020(15)(b)(iv).}
1. To Protect The Constitutional Guarantees Of Free
Speech, Press, And Association, This Court Should
Adopt The FEC’s Approach To The Press Exemption.
The AG correctly urges this Court to look to FEC decisions
concerning the federal press exemption “to determine what kind of
conduct falls within [ Washington’s] media exemption.” AG’s Br. at 6; see
also id. (“In interpreting Washington law, the PDC consider[s] the
approach of the Federal Elections Commission[.]” (alterations in original;
internal quotation marks and citation omitted)). The FEC’s approach is a
simple, two-question analysis:
When faced with allegations against the press, the FEC
need only determine whether the press entity is owned or
controlled by a party or candidate and whether the press

entity was acting as a press entity in disseminating the story
or commentary at issue.

* The AG’s brief twice states that the press exemption “does not apply to ‘political
advertising.”” AG’s Br. at 5, 9. The AG provides no support for this proposition, and the
two FEC advisory opinions he discusses in this section of the brief do not even address
the press exemption. This should come as no surprise, however, because the very
purpose of the press exemption is to exempt from regulation speech that otherwise might
constitute a “contribution” of political advertising. Moreover, and as explained below,
the press exemption is constitutionally compelled — it cannot be restricted by statute or
regulation. In any event, as explained above, the speech at issue in this case simply was
not political advertising. See WAC 390-05-290.




Inre CBS Broad., Inc., et al.,, MURs 5540, 5545, 5562 & 5570, FEC,

Statement of Reasons of Comm’r Weintraub at 2 (July 12, 2005); see also
Reader’s Digest Ass’n, Inc. v. FEC, 509 F. Supp. 1210, 1214-15
(S.D.N.Y. 1981); FEC v. Phillips Publ’g, Inc., 517 F. Supp. 1308, 1312-
13 (D.D.C. 1981).

The extremely limited scope of the federal press exemption inquiry
is designed to ensure that the press is afforded the broadest possible
protection — not because of a desire of the FEC to go easy on the press,
but rather because such protection is constitutionally required.

No explicit reference is to be found in the statute to this

two-step process. It [is] ... the necessary accommodation

between, on the one hand, the Commission’s duty to

investigate possible violations and, on the other, the

statutory exemption for the press combined with a First

Amendment distaste for government investigations of press

Jfunctions.
Reader’s Digest, 509 F. Supp. at 1215 (emphasis added); see also Phillips
Publ’g, 517 F. Supp. at 1312-13 (“The procedure . . . strictly limit[s] the
inquiry in order to minimize harm to First Amendment values.”). As
Congress explained in adopting the press exemption, its purpose is to
“‘assure[] the unfettered right of the . . . media to cover and comment on

political campaigns.’” Id. at 1312 (omission in original; emphasis added

(quoting H. Rep. No. 93-943, 93d Cong., 2d Sess. at 4 (1974))).




So protective of speech is the press exemption that federal courts
prohibit any substantive investigation of the press entity in determining
whether it enjoys the exemption:

[U]ntil and unless the press exemption were found

inapplicable, the FEC is barred from investigating the

substance of the complaint. No inquiry may be addressed

to sources of information, research, motivation, connection

with the campaign, etc. Indeed all such investigation is

permanently barred . . . unless it is shown that the press

exemption is not applicable.

Reader’s Digest, 509 F. Supp. at 1215; see also Phillips Publ’g, 517 F.
Supp. at 1313 (“If the press entity is not owned or controlled by a political
party or candidate and it is acting as a press entity, the FEC . . . is barred
from investigating the subject matter of the complaint.”).

Thus, as a matter of constitutional necessity, the content of media
commentary may not be considered in conducting the press exemption
inquiry. See Reader’s Digest, 509 F. Supp at 1215-16 (noting that inquiry
into “the content of” a videotape distributed by a magazine publisher
“go[es] beyond . . . the permitted scope of the FEC’s investigation”).” The

FEC pays no regard to what was said during a particular broadcast in

determining whether it falls within the press exemption.

3 See also Miami Herald Publ’g Co. v. Tornillo, 418 U.S. 241, 258,94 S. Ct. 2831, 41 L.
Ed. 2d 730 (1974) (“The choice of material to go into a newspaper, and the decisions
made as to limitations on the size and content of the paper, . . . constitute the exercise of
editorial control and judgment. It has yet to be demonstrated how governmental
regulation of this crucial process can be exercised consistent with First Amendment
guarantees of a free press as they have evolved to this time.”).



For example, in holding that the press exemption shielded on-air

commentary of talk-radio guest host Robert Dornan, the FEC explained
that “[a]llegations of what Mr. Dornan said on the programs on which he
was a guest host [were] . . . irrelevant.” In re Dornan, et al., MUR 4689,
FEC, Statement of Reasons of Vice Chairman Wold and Comm’rs Elliott,
Mason, and Sandstrom at 4 (Dec. 20, 1999). Much more recently,
commissioners reiterated that the inquiry “does not require any content
analysis of the radio shows,” and that “the political content of the show is
immaterial.” In re Kobylt, et al., MUR 5569, FEC, Statement of Reasons
of Chairman Toner and Comm’rs Mason and von Spakovsky at 1, 3 (Mar.
17, 2006) (footnote omitted).

It is therefore irrelevant whether the press entity expressly
advocates for or against a candidate or political measure. As a unanimous
FEC explained on April 12, 2006, “the press exemption applies regardless
of whether the news story, commentary, or editorial contains express
advocacy.” Internet Communications, 71 Fed. Reg. 18,589, 18,609 (Apr.
12, 2006). “Media entities routinely endorse candidates, and the media
exemption protects their right to do so.” Id.

It is likewise irrelevant whether the commentary at issue is biased,
unfair, or unbalanced. “Commissioners have repeatedly concluded that

the media exemption applies without regard to whether programming is

10




biased or balanced.” Id. Commissioner Weintraub recently made the

point even more bluntly:
It is not the role of the Federal Election
Commission to determine whether a news story issued by a
press entity is legitimate, responsible, or verified. . . .
Whether particular broadcasts were fair, balanced,

or accurate is irrelevant given the applicability of the press
exemption.

Inre CBS Broad., Inc., et al., MURs 5540, 5545, 5562 & 5570, FEC,
Statement of Reasons of Comm’r Weintraub at 2 (July 12, 2005).

Finally, and as again explained by a unanimous commission, it is
irrelevant whether the press entity solicits contributions for a candidate or
a political measure. “The Commission has . . . concluded that press
entities do not forfeit the press exemption if they solicit contributions for
candidates.” Internet Communications, 71 Fed. Reg. at 18,609. Indeed,
the Supreme Court has long “protected speech even though it is in the
form of . . . a solicitation to pay or contribute money,” Bates v. State Bar
of Arizona, 433 U.S. 350, 363, 97 S. Ct. 2691, 53 L. Ed. 2d 810 (1977)
(citations omitted), because “solicitation is characteristically intertwined
with . . . speech seeking support for particular causes or for particular
views on . . . political . . . issues.” Village of Schaumburg v. Citizens for a
Better Env't, 444 U.S. 620, 632, 100 S. Ct. 826, 63 L. Ed. 2d 73 (1980).

“[ W]ithout solicitation the flow of such information and advocacy would

1




likely cease.” Id.; see also McConnell v. FEC, 540 U.S. 93, 139-40, 124
S. Ct. 619, 157 L. Ed. 2d 491 (2003) (quoting Schaumburg).

In short, the FEC approach to the press exemption is limited to two
simple questions: (1) Is the press entity owned or controlled by a political
committee? and (2) Was the press entity acting as a press entity in
disseminating the commentary at issue? The First Amendment tolerates
no further investigation. Because article I, section 5 affords even greater
protection to political speech than does the First Amendment, this Court’s
inquiry should be, if anything, even less intrusive. See Ino Ino, Inc. v. City
of Bellevue, 132 Wn.2d 103, 116-17, 937 P.2d 154 (1997); Collier v. City
of Tacoma, 121 Wn.2d 737, 747-48, 854 P.2d 1046 (1993).

2. Under The FEC Approach, Carlson And Wilbur’s

Commentary Falls Squarely Within The Press
Exemption.

In light of the FEC’s two-step inquiry, Carlson and Wilbur’s
commentary falls squarely within the press exemption. First, the
Municipalities never alleged, nor did the trial court ever find, that Fisher
was owned or controlled by NNGT. To the contrary, the record
conclusively demonstrates it was not. See CP 1035 9 5 (unrebutted

declaration of Rob Dunlop, stating Fisher is “not owned or controlled by

any political party or political committee”).

12



Second, it is undisputed that Fisher was acting as a press entity in
disseminating the commentary at issue. The commentary occurred during
the course of Kirby Wilbur’s and John Carlson’s talk shows, which were
regularly scheduled on Fisher’s KVI-AM station from 5:00 to 9:00 a.m.
and 3:00 to 6:00 p.m., respectively, Monday through Friday. CP 1035 4.
Moreover, the commentary was par for the course: the shows ordinarily
consist of “commentary, editorial debate and discussion on current issues
of interest to the general public.” CP 1035 4 4.

There is no need for this Court to go any further; in fact, the
additional inquiry and investigation undertaken by the Municipalities and
permitted by the trial court is constitutionally proscribed. Indeed, the FEC
has declined to conduct such an inquiry even where the allegations in a
complaint demonstrate considerable coordination between a campaign and
the media. For instance, in In re Kobylt, an FEC enforcement case made
public last month, a complainant claimed that a Los Angeles radio station
made in-kind contributions to congressional candidate Cynthia Matthews
by broadcasting commentary in favor of her and against her opponent,
David Dreier. In re Kobylt, et al., MUR 5569, FEC, First General
Counsel’s Report at 1-2, 6 (Jan. 10, 2006) (made public Apr. 24, 2006).

Specifically, the complaint alleged that:

13




e Two of the station’s hosts engaged in express advocacy for
Matthews and against Dreier. For example, in numerous on-air
segments entitled “Political Human Sacrifice,” the hosts directly
advocated for Matthews (é. 2., “[S]he is the one you ought to vote
for”) and against Dreier (e.g., “Dreier has to be taken out™). Id. at
3.5

e The two hosts engaged in on-air solicitation of funds for
Matthews’ campaign. For example, the hosts had
Matthews on their show and advised her to “[g]ive out a
website if you want to get some volunteers, money, some
support,” which Matthews did. Id. at 4.

e The hosts coordinated their efforts with Matthews. For
example, the hosts staged and broadcasted a “Fire Dreier”
rally, invited Matthews, and interviewed her live, on air,
from the rally. Id.

Despite the allegations, the FEC concluded that these issues were
irrelevant. Because (1) the station was “not owned or controlled by any
party, candidate or committee,” and (2) because broadcast of the

ka4

commentary and rally were “legitimate press functions of a media entity,

® The advocacy extended to the show’s and station’s websites, which contained, among
other things, direct links to Matthews’ campaign website. /d. at 4.

14




the press exemption applied — period. Id. at 6, 8. The same result is
warranted — indeed, constitutionally mandated — in this case.

C. The Allegation Of Coordination Does Not Divest Commentary
Of Protection Under The Press Exemption.

While the AG correctly recognizes the extremely speech-protective
nature of the FEC’s approach to the press exemption — e.g., it “allow[s] a
talk show host . . . to discuss a ballot measure; to interview sponsors or
opponents; to advocate the passage or defeat of the measure; and to urge
listeners to volunteer or contribute funds to the passage or defeat of the
measure,” AG’s Br. at 9 — he incorrectly suggests that the exemption
somehow evaporates if a host is too close to a political committee — that
is, if the host effectively is the committee or an agent thereof. Id. at 9-16.
Simply put, the FEC approach and Washington’s own press
exemption are more protective than the AG’s brief recognizes; they permit
no inquiry into alleged coordination between the media and a political
committee. The AG’s confusion is understandable, as many of the FEC’s
most express statements on this point were issued in the last few weeks.
1. Allegations Of Coordination Between The Media And A
Political Committee Cannot Override the Press
Exemption.
In a rulemaking decision issued on April 12, the Commission

explained that “the presence or absence of alleged coordination between a

15




press entity and a candidate or political party is irrelevant to determining

whether the . . . press exemption applies.” Internet Communications, 71
Fed. Reg. at 18,609. On April 24, the Commission reiterated this point in
In re Kobylt, the compliance case involving two Los Angeles talk radio
hosts: “The media exemption, where applicable, also encompasses what
otherwise would be deemed ‘coordinated communication’ between a
candidate or committee and a bona fide corporate media entity.” In re
Kobylt, et al., MUR 5569, FEC, First General Counsel’s Report at 10 (Jan.
10, 2006).

The practical need for protecting coordination between the press
and campaigns — and, more importantly, the constitutional imperative for
doing so — was recently explained by Commissioner Weintraub:

Whether the media entities communicated with political

parties or candidates before the airing of the broadcasts is

similarly irrelevant. Indeed, it is difficult to fathom how

Journalists could cover campaigns if they had to worry that

communicating with campaign workers could trigger a

government investigation into supposed improper

coordination. Merely investigating such allegations would

intrude upon Constitutional guarantees of freedom of the
press.

Inre CBS Broad., Inc., et al., MURs 5540, 5545, 5562 & 5570, FEC,
Statement of Reasons of Comm’r Weintraub at 2 (July 12, 2005)

(emphasis added). Commissioners Toner, Mason, and Smith agreed:

16




Allegations of coordination are of no import when applying

the press exemption. What a press entity says in

broadcasts, news stories and editorials is absolutely

protected under the press exemption, regardless of whether

any activities occurred that might otherwise constitute

coordination under Commission regulations.

In re CBS Broad., Inc., et al., MURs 5540 and 5545, Statement of Reasons
of Commissioners Vice Chairman Toner and Comm’rs Mason and Smith
at 3 (July 11, 2005).

In short, and notwithstanding the AG’s suggestion to the contrary,
there is a bright-line, constitutionally compelled rule: “No inquiry may be
addressed to . . . connection with the campaign[.]” Reader’s Digest, 509
F. Supp. at 1215. Thus, Carlson and Wilbur’s commentary was shielded

by the press exemption, regardless of their relationship with NNGT.

2. Even Under The AG’s Proposed Standard, Wilbur And
Carlson’s Commentary Is Protected.

Under the AG’s suggested approach, a radio station loses its press
exemption, and therefore “make[s] an in-kind contribution to a ballot
measure,” if its “talk show host is a political committee or [the
committee’s] authorized agent.” AG’s Br. at 13. The AG specifies four
ways in which this may occur. None applies in this case.

First, the AG asserts that “a talk show host would be a political
committee if he or she had an expectation of receiving a contribution” —

that is, if he solicits contributions “to [himself] in care of the radio station

17



or to [a] bank account [he] ha[d] established.” Id. at 14. There is no

allegation in this case, nor any evidence in the record, that Carlson or
Wilbur requested that contributions be sent to them in care of KVI-AM or
to a bank account that they had established.

According to the AG, a talk show host “would also be a political
committee if he or she had the expectation of making an expenditure in
support or opposition to a ballot measure . . . with funds contributed to the
campaign.” Id. There is no allegation in this case, nor anything in the
record suggesting, that Carlson or Wilbur had any expectation of making
expenditures with funds contributed to the campaign.

A third way for a talk show host “to be a political committee,” the
AG maintains, “is if the host is listed on the statement of organization filed
with the PDC.” Id. at 15. Neither Carlson nor Wilbur is listed on
NNGT’s statement of organization, which is a publicly filed document
available at the PDC’s website. Defendant Jeffrey Davis, NNGT’s
treasurer, is the only individual listed.

Finally, the AG asserts that a radio station may lose press
protection if one of its talk show hosts is an “authorized agent” of a
political committee. AG’s Br. at 13. “[A] talk show host,” the AG

maintains, “would be an agent of a political committee if [1] the host and

18




the committee agreed that the host would act on behalf of the committee

and [2] the host was acting under the control of the committee.” Id. at 16.
As an initial matter, it is important to note that the AG’s definition
of “agent” — requiring both agreement and control — is much more
constrained, and much more in line with Washington law, than the
Municipalities’ definition. According to the Municipalities, a talk radio
host becomes a campaign’s agent merely by “[s]peaking on the air at the
request of the Campaign.” Municipalities’ Reply Br. at 11. Obviously,
this cannot be the law. Under this view, almost all media interaction with
a campaign would make the media “agents” — for instance, reporting
information contained in a campaign’s press release, or writing about an
issue suggested by a campaign, would render the host an “agent” of the
campaign, subject to government regulation. Such an expansive definition
could not withstand even the most deferential constitutional review. ’
The Municipalities’ definition aside, there is no evidence in the
record that Carlson and Wilbur were “acting under the control of” NNGT
by discussing the 1-912 campaign. Id. at 16. In this light, even applying
the AG’s suggested approach, the commentary at issue was shielded by

the press exemption.

7 Indeed, under the Municipalities® definition, any media entity that reported information
contained in the press release that San Juan County Prosecuting Attorney Randy Gaylord
issued through Keep Washington Rolling, NNGT’s opponent, (unwittingly) became an
agent of Keep Washington Rolling. See CP 1271-72.

19




CONCLUSION

The Municipalities have rewritten the FCPA to introduce
vagueness where there was certainty and retaliation where there was even-
handedness. In so doing, they undercut the purpose and vitality of the
very law they purport to implement. The AG suggests a number of ways
to return the Act to its intended scope and minimize the possibility that it
could be used, as it was in this case, as a bludgeon against political
enemies. The approach he urges does not, however, consider the
constitutional imperative behind the press exemption and, thus, does not
go as far as necessary to ensure the rights of free speech, press, and
association are proteéted. But even applying his approach, the trial court’s
rulings must be reversed.

RESPECTFULLY submitted this 25th day of May 2006.

INSTITUTE FOR JUSTICE
Washington Chapter o o0y 4 6 ATTACHMENT
By o TO E-MAIL

William R. Maurer, WSBA #25451
Michael Bindas, WSBA #31590
811 First Avenue, Suite 625
Seattle, Washington 98104
(206) 341-9300
Attorneys for Appellants No New Gas Tax
and Jeffrey Davis

20




38
DECLARATION OF SERVCE | ..., .
CRARITT
I, Yvonne Maletic, declare: —

I am not a party in this action. [ reside in the State of Washington
and am employed by Institute for Justice in Seattle, Washington. On May
25, 2006, I caused to be served a true copy of Appellants No New Gas Tax
and Jeffrey Davis’s Answer to Amicus Curiae Brief of the Attorney
General upon the following:

o ABC/Legal Messenger:

P. Stephen DiJulio

Michael K. Vaska

David S. Snyder

Ramsey Ramerman

Foster Pepper & Shefelman PLLC
1111 Third Avenue, Suite 3400
Seattle, WA 98101

Attorneys for Respondents

David C. Lundsgaard

Graham & Dunn PC

Pier 70

2801 Alaskan Way, Suite 300

Seattle, WA 98121-1128

Attorneys for Amicus Washington State Association of
Broadcasters

Michael E. Kipling

Kipling Law Group, PLLC

3601 Fremont Avenue N., Suite 414

Seattle, WA 98103

Attorneys for Amicus American Civil Liberties Union of
Washington

21




o U.S.

Aaron H. Caplan

American Civil Liberties Union of Washington

705 Second Avenue, Suite 300

Seattle, WA 98104-1799

Attorneys for Amicus American Civil Liberties Union of
Washington

Mail:

Attorney General Rob McKenna

William B. Collins, Deputy Solicitor General
1125 Washington Street SE

Olympia, WA 98504-0100

Attorneys for Amicus Attorney General

Erik S. Jaffe

Erik S. Jaffe, P.C.

5101 34th Street, N.W.

Washington, D.C. 20008

Attorneys for Amici Center for Competitive Politics, Cato Institute,
and Building Industry Association of Washington

Diana M. Kircheim

Groen Stephens & Klinge LLP

11100 NE 8th Street, Suite 750

Bellevue, WA 98004

Attorneys for Amici Center for Competitive Politics, Cato Institute,
and Building Industry Association of Washington

I declare under penalty of perjury that the foregoing is true and

correct and that this declaration was executed this 25th day of May 2006

at Seattle, Washington. FILED {\F(S)éi:;-/l’:cl:lH VER
/s/
Yvonne Maletic
22




Rec 5-25-06

From: Michael Bindas [mailto:mbindas@ij.org]

Sent: Thursday, May 25, 2006 4:42 PM

To: OFFICE RECEPTIONIST, CLERK

Cc: Michael Bindas; Bill Maurer; Yvonne Maletic

Subject: Filing in No. 77966-0 (San Juan County v. No New Gas Tax)
Importance: High

Attached for filing in San Juan County v. No New Gas Tax, No. 77966-0, is Appellants No New
Gas Tax and Jeffrey Davis's Answer to Amicus Curiae Brief of the Attorney General. We are also
filing, in person at the Clerk's office, the supporting Appendix to this document.

The information required by the Court's electronic filing protocol is contained in my signature
block, below. My WSBA number is 31590.

Thank you.

<<Answer to AG's Amicus Brief pdf>>

Michael E. Bindas

Staff Attorney

Institute for Justice Washington Chapter

811 First Avenue, Suite 625

Seattle, Washington 98104

phone: (206) 341-9300

fax: (206) 341-9311

email: mbindas@jij.org

on the web: www.ij.org/washington

s ke s ok ok sk sk ok ok sk sk ok ok sk ok ok st o ok sk s ok ok ok st o ok sk s sk ok ok ok sk ok ok ok ok ok

Notice: This communication, including any attachments, may contain information that is confidential and
protected by the attorney/client privilege or other privileges. This communication, including any
attachments, constitutes non-public information intended to be conveyed to the intended recipient or
recipients. If the reader or recipient of this communication is not the intended recipient, an employee or
agent of the intended recipient who is responsible for delivering such communication to the intended
recipient, or you believe that you have received this communication in error, please notify the sender by
return e-mail and promptly delete this e-mail, including any attachments, without reading or saving such e-
mail or attachments in any manner. The unauthorized use, dissemination, distribution, or reproduction of
this e-mail, including any attachments, is prohibited and may be unlawful. Receipt by anyone other than the
intended recipient or recipients is not a waiver of any attorney/client privilege or any other privilege.



[mailto:mbindas@ij.org]
mailto:mbindas@ij.org

[qa]
Y
i

No. 77966-0

SUPREME COURT OF THE STATE OF WASHINGTON

SAN JUAN COUNTY, a political subdivision of the State of Washington,
CITY OF KENT, a political subdivision of the State of Washington, CITY
OF AUBURN, a political subdivision of the State of Washington, CITY
OF SEATTLE, a political subdivision of the State of Washington, ex rel.
the STATE OF WASHINGTON,

Respondents,
V.

NO NEW GAS TAX, a Washington Political Action Committee, and
JEFFREY DAVIS, an individual and Treasurer of NO NEW GAS TAX,

Appellants.

APPENDIX
TO APPELLANTS NO NEW GAS TAX AND JEFFREY DAVIS’S
ANSWER TO AMICUS CURIAE BRIEF
OF THE ATTORNEY GENERAL

William R. Maurer, WSBA No. 25451
Michael Bindas, WSBA No. 31550

INSTITUTE FOR JUSTICE
Washington Chapter

811 First Avenue, Suite 625
Seattle, Washington 98104
Telephone: (206) 341-9300



0 w1 O\ WUt W N k=

—
O 0

B Wi W oW W oW W L W W N
RSB EYERRUBLERRNNBENRNEEERIRGELRE

P + " .

F

T OTTMAY 17 2005
RECLIVEL
*‘5‘353{:5. ggfcl’nch
FEDERAL ELECTION COMMISSION ~ ~ SECREVARLY
999 E Street, N.W.
Washington, D.C. 20463 05 MY 17 A 207

FIRST GENERAL COUNSEL'S REPORT
SENSITIVE

MURs: 5540 and 5545

MUR 5540

COMPLAINANT: Center for Individual Freedom

RESPONDENTS: CBS Broadcasting, Inc.

MUR 5545

Kerry-Edwards 2004, Inc., and Robert Farmer, in his official capacity as
Treasurer

DATE COMPLAINT FILED: 09/23/04
DATE OF NOTIFICATION: 09/30/04
DATE ACTIVATED: 02/09/05

STATUTE OF LIMITATIONS: September 8, 2009

COMPLAINANT: Jeffrey S. Smith

RESPONDENTS: _ DanRather, CBS News

CBS
Viacom, Inc.

DATE COMPLAINT FILED: 09/27/04
DATE OF NOTIFICATION: 10/05/04
DATE ACTIVATED: 02/09/05

STATUTE OF LIMITATIONS: September 8, 2009

RELEVANT STATUTES: 2U.S.C. §43109XB)()

2US.C. §434(D
2US.C. § 441b(a)
2 U.S.C. § 441b(c)



- - e e

00 ~1 On W B W N e

A1~

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

21

22

23

24

25

26

. e N -~ . . .
Lhes Ve P e

- - - . = . -

“re A - .

MURs 5540 and 5545 2
First General Counsel’s Report

11 CF.R. § 100.73
11 C.ER. § 109.21(b)

INTERNAL REPORTS CHECKED: None
FEDERAL AGENCIES CHECKED: None
L INTRODUCTION

The complaints in MURs 5540 and 5545 involve the September 8, 2004, CBS
broadcast of a 60 Minutes Wednesday news story (“the Broadca.st”) about President léush's
Texas Air National Guard service. Dan Rather anchored the piece, which relied in part upon
documents that CBS later admitted could not be authenticated. Those documents appeared to
prove that President Bush received preferential treatment in connection with his service in the
Guard, including overlooking his failure to fulfill orders.

The complaint in MUR 5540 alleges that (1) the news story constituted a prohibited
electioneering communication under 2 U.S.C. § 434(f); (2) the electioneering communication
was coordinated with the Kerry-kdwards 2004, Inc., campaign and, theretore, constituted a
prohibited corporate contribution under 2 U.S.C. §§ 441b(a) and (c); and (3) the
electioneering communication should have been reported by CBS as a contribution and by
the campaign as an expenditure under 2 U.S.C. § 434(f). The complaint in MUR 5545
alleges that the Broadcast constituted an independent expenditure and a prohibited corporate
contribution. |

Both complaints allege that the story is not entitled to the Commission’s media
exemption: MUR 5540 asserts that the Broadcast was not a legitimate news story because
CBS failed to thoroughly verify its news sources and improperly cocrdinated with the Kerry
campaign, and MUR 5545 asserts that the Broadcast does not fit the definition of a news

story, commentary or editorial under 11 C.F.R. § 100.73 because it expressly advocated the

\-M



10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

MURs 5540 and 5545 3
First General Counsel’s Report ‘

defeat of President Bush. Respondents counter that the media exemption applies and
prohibits the Commission from analyzing the complaints.

Because we conclude that the media exemption applies, this Office recommends that
the Commission find no reason to believe that Respondents violated the Federal Election
Campaign Act of 1971, as amended, (“the Act”) in connection with the Broadcast.

II. FA AL Y

CBS Broadcasting, Inc. (“CBS”) is a New York corporation and a subsidiary of
Viacom, Inc. CBS owns and operates the CBS broadcast television network, including its
news division. See‘MUR 5540 Complaint, at 2. 60 Minutes Wednesday (60 Minutes™) is a
weekly news magazine program in the CBS news division and has been aired since 1998.
See CBS Response, at 1. The hour-long program consists of various segments, ir;cluding
investigative reports, interviews, features and profiles. 4.

On September 8, 2004, 60 Minutes aired a story about purported special treatment
President Bush received during the Vietnam War. Although th-e .;same allegations had heen
made before, the Broadcast purported to offer “new” documents that allegedly proved the
allegations. Se¢ MUR 5540 Complaint, Attachment 1 (Broadcast Transcript). The
documents appeared to be memoranda written by President Bush’s supervisor in the Texas;
Air National Guard that revealed that then-Lieutenant Bush asked to be excused from duty
requirements and a scheduled physical examination to work on a political campaign in
Alabama. See id. According to the documents, despite not receiving permission to be
excused, President Bush did not appear for the physical and was subsequently suspended
from flying status. See id. The documents also suggested that President Bush received an
honorable discharge upon leaving the Guard due to preferential treatment he received as the

son of then-Congressman George H.W. Bush. See id.




Vo W e Y G s m TR e ey e

10

11

12

13

14

15

16

17

18

18

20

21

R

MURs 5540 and 5545 4
First General Counsel’s Report

Immediately after airing the story, questions arose on the Internet and in the media as
to the documents’ authenticity. See CBS Special Report, at 20. At first, CBS defended the
Broadcast, but on September 20, 2004, Dan Rather apologized on behalf of CBS and himself
on-air for not being able to verify the authenticity of the documents and relying on a source
who suﬁsequently admitted providing false information to the network. See MUR 5540
Complaint, Attachment 5 (CBS News, Sept. 20, 2004, Transcript). CBS also announced that
it was commissioning an independent investigation into the Broadcast and would make the
results public. (The investigation resulted iz a report issued on January 10, 2005 (“Special
Report”)).2

Soon after the CBS apology, information emerged that CBS and the Kerry-Edwards
Campaign (“Campaign™) had been in contact a few days before the Broadcast aired. See
Special Report, at 208, 211. According to the Special Report, a few days before the
Broadcast aired, the Broadcast’s producer, Mary Mapes, asked Joe Lockhart, a senior advisor
to the Campaign. to speak with Bill Burkett, the source of the Nz;tional Guard documents.
See id., at 26-27, 209. Apparently, Burkett said he would be more forthcoming with
documents if he were allowed to communicate with the Kerry campaign. See id. at 27. A
couple of days later, Lockhart called Burkett. See id. According to Lockhart, Burkett gave
advice on how to run the Campaign, and they did not talk about any documents. See id.
Complainants in MUR 5540 allege that the contact between Mapes and Lockhart constituted

coordination resulting in a prohibited corporate contribution from CBS to the Campaign.

% The Special Report is available at hitp:/fwwwimage.chsnews.com/htdocs/pdf/complete_report/CRS Report.pdf.



http:Rewrt.df

[

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

e N e
:-.L- . ) .

MURs 5540 and 5545 5
First General Counsel’s Report

II. LEGAL ANALYSIS

The Act prohibits corporations from making contributions or expenditures from their
general treasury funds in connection with any election of any candidate for federal office. 2
U.S.C. § 441b(a). Notwithstanding this prohibition, the Act’s media exemption excludes
from the definitions of contribution and expenditure, in relevant part, “any cost incurred in
covering Or carrying a news story, commentary, or editorial by any broadcasting station ...
unless the facility is owned or controlled by any political party, political committee, or
candidate.” 11 C.F.R. §§ 100.73 and 100.132. Additionally, any communication “appearing
in a news story, commentary, or editorial distributed through the facilities of any broadcast
station” is excluded from the definition of “electioneering communication.” 2 U.S.C. §
434(f)(3)(B); see also 11 C.FR. § 100.29(c)(2).

It is undisputed that CBS is a broadcast station, not owned by a political party,
committee or candidate. CBS is in the regular business of disseminating news stories,
commentary, and editorials to the public, and 60 Minutes is one of its regularly scheduled
programs in the news division. Further, the Broadcast appeared on a regularly scheduled 60
Minutes program.

.@lthough CBS has admitted that much of the Broadcast “was wrong, incomplete or
unfair,” the Broadcast falls squarely within the legitimate press function of CBS. The media
exemption does not require a finding that the news story was accurate or well researched, as
the complainant in MUR 5540 suggests. Even seemingly biased stories or commentary by a
press entity can fall within the media exemption. See, e.g., MUR 3624 (Walter H. Shapiro)

(Commission found that pro-Bush/Quayle broadcast by Rush Limbaugh fell within media

¥ See Statement of CBS’s CEO and Chairman Leslie Moonves, January 10, 2005, available at

butp://wwwimage.cbsnews.com/tdocs/pdf/complete_report/chs response pdf,



et

-

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20
21

ERRUN

27
28

v , . -
T - ® _‘

MURs 5540 and 5545 6 \
Farst General Counsel's Report .

exemption); see also MUR 4946_ (CBS, Statement of Reasons, Wold and Mason).
Significantly here, the Broadcast appears to have been similar in form and distributed in the
same manner as other 60 Minutes news stories, and no information has Abeen presented to the
contrary. See FEC v. Massachusetts Citizens for Life, Inc., 479 U.S. 238, 251 (1986).
Therefore, for this reason and the reasons previously stated, it appears that the Broadcast was
within the legitimate press function of CBS.

With respect to the coordination allegation, there is no information suggesting that the
contact between CBS and the Campaign, or the source and the Campaign, may have met one
or more of the conduct standards set forth in 11 CE.R. § 109.21(d). In fact, available
information suggests that CBS contacted the Campaign for the sole reason that its source
insisted upon having an opportunity to speak to the campaign and that nothing discussed
between CBS and ﬂxe Campaign, or the source and the Campaign, played any part in the
creation, production or distribution of the Broadcast. Nevertheless, even if the contact did
nse to a level meeting one or more of the conduct standards, the co'ordination regulations
exclude news stories falling with the media exemption. See 11 C.F.R. § 109.21(b)(1).

Accordingly, this Office recommends that the Commission find no reason to believe
that the Respondents in MURs 5540 and 5545 violated the Act in connection with the
Broadcast,

IV. RECOMMENDATIONS
1. In MUR In MUR 35540, find no reason to believe that CBS Broadcasting, Inc.,
Kerry-Edwards 2004, Inc., and Robert Farmer, in his official capacity as
Treasurer, violated the Act in connection with the September 8, 2004 broadcast of
60 Minutes Wednesday.
2. In MUR 5545, find no reason to believe that Dan Rather, CBS News, CBS or

Viacom, Inc., violated the Act in connection with the September 8, 2004
broadcast of 60 Minutes Wednesday.




= RY- TR I - SV IRC SR FURE S B

12
13
14
15
16
17
18
19
20
21

23

25

-

PR
L3 Y

N Pt FfeRe L v &7 B
Y

vt T sl

« F

MURs 5540 and 5545

First General Counsel’s Report

3. Approve the appropriate letters.

4. Close the files.

Vlils

Date

L0 -

27
28
29
30
31

;7«4&*24.2::

Lawrence H., Norton
General Counsel

2,

Rhonda J. Vosdi
Associate General Counsel
for Enforcement

Ann Marie Terzaken ) ™~
Assistant General Counsel

Ton (ot

Elena Paoli
Attorney

L2



ot -3 N WU KW N -

W oL W oW L L LWL N N R
CEAGGRE OB EEBEN R RUN N SRR E S v

MRS VDN . ‘

MAY 17 2005
RECEIVE
fEDg‘gAfﬂsct:Drm
FEDERAL ELECTION COMMISSION SECREGAION
999 E Street, N.W.
Washington, D.C. 20463 W5 MAY 17 A g0

FIRST GENERAL COUNSEL'S REPORT

| SENSITIVE

DATE COMPLAINT FILED: October 12, 2004
DATE OF NOTIFICATION: October 19, 2004
DATE ACTIVATED: February 9, 2005

EXPIRATION OF STATUTE OF LIMITATIONS:
October 2009

CbMPLAINANT: Democratic National Committee
RESPONDENT: Sinclair Broadcast Group, Inc.
RELEVANT STATUTES AND
REGULATIONS: 2U.S.C. § 431(9)B)(1)
2US.C. § 434(X3)(B)G)
2US.C. § 441b(a)
11CFR. § 100.29
11C.F.R. § 100,73
11CFR. § 100.132
INTERNAL REPORTS CHECKED: None
FEDERAL AGENCIES CHECKED: None
MUR: 5570

DATE COMPLAINT FILED: October 18, 2004
DATE OF NOTIFICATION: October 23, 2004
DATE ACTIVATED: February 9, 2005

EXPIRATION OF STATUTE OF LIMITATIONS:
2009 (various dates)



W 00 =) O B N e

26

27

28

29

30

j . . . - .

MURs 5562 and 5570 2
First General Counsel’s Report
COMPLAINANT: Sam Osborne
RESPONDENTS: Sinclair Broadcast Group, Inc.
Mark Hyman
Frederick G. Smith
RELEVANT STATUTES AND
REGULATIONS: 2U.S.C. § 431(9)B)()
2 U.S.C. § 434(H)(3)(BX()
2US.C. § 441b(a)
11 C.E.R. § 100.29(c)(2)
11 CF.R. § 100.73
11 CFR. § 100.132
NTERNAL REPORTS CHECKED: None
FEDERAL AGENCIES CHECKED: None

. INTRODUCTION
The complaints in MURs 5562 and 5570 allege, respectively, that Sinclair Broadcast

Group, Inc. (“Sincl:air")2 was about to make and made impermissible corporate contributions in
connection with certain communications damaging to presidential candidate John Kerry. MUR
5562 alleges that Sinclair was planning to order all of its television stations to air, co‘mmercial-
free, a film entitled Stolen Honor: Wounds that Never Heal (“Stolen Honor”), and MUR 5570
alleges that a local Sinclair-owned station aired “anti-Kerry” comments prior to the general
election.

Sinclair, which owns sixty-two television stations, is a publicly traded company.

http://www.sourcewatch.org/ index.php?title=Sinclair Broadcast Group; http://www shgi net;
MUR 5562 Response at 1-2; MUR 5570 Response at 2. Approximately ninety-five percent of

2 Sinclair apparently transferred ownership of most of its television stations to Sinclair Television Group,
Inc., a wholly owned subsidiary of Sinclair, on September 30, 2003. Sinclamr 2003 Annual Report, at 6. “Sinclair”
will refer to both Sinclair Broadceast Group, Inc., and its subsidiaries, including Sinclair Television Group, Inc.



http:/Iwww.sbgi.net;

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

MURSs 5562 and 5570 3
First General Counsel’s Report

Sinclair’s stock is reportedly controlled by four brothers, who also serve as directors and three as

corporate officers. http://www.sourcewatch.org/ index.phptitle=Sinclair Broadcast _Group;

http://www.sbgi.net. Sinclair thus does not appear to be owned or controlled by any political

party, political party or candidate, and there have been no allegations to this effect. Id.; MUR
5562 Response at 1-2; MUR 5570 Response at 2.

As discussed in more detail below, the complaint in MUR 5562 is prospective —in fact,
the broadcast that was actually shown was substantially different than the one challenged - and
the communications that are the focus of the MUR 5570 complaint fall under the media
exemption. Therefore, this Office recommends that the Commission find no reason to believe

that the respondents in either MUR 5562 or MUR 5570 violated 2 U.S.C. § 441b(a) and close the

files.
I DISCUSSION

A.  MUR 5562

On October 9, 2004, the Los Angeles Times ran a front-page story reporting that,
according to network and station executives familiar with the plan, Sinclair was ordering its
sixty-two stations — many of them in so-called swing states — to preempt their regular prime-time
programming between October 21 and October 24, 2004, to air Stolen Honor commercial-free.
Elizabeth Jensen, Conservative Group to Air Anti-Kerry Film, Los Angeles 'i’imes, QOct. 9, 2004,
at Al, According to the news story, thé film, allegedly funded by Pennsylvania veterans and
prodﬁced by a veteran and former newspaper reporter, "attacks Sen. John F. Kerry's activism
against the Vietnam war.” Id. Three days later, or approximately a week before Stolen Honor
reportedly would begin airing, relying in part on the Los Angeles Times story, the DNC filed a

complaint (“DNC Complaint”) with the Commission, alleging that Sinclair was “about to make



http:.sbej.net

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

- e . .

MURs 5562 and 5570 4
First General Counsel’s Report

an unlawful corporate-funded electioneering communication and corporate in-kind contribution
to the Bush-Cheney *04 campaign and the Republican National Committee.” DNC Complaint at
1

In response, Sinclair maintained that the matter complained of by the DNC is moot
because Sinclair’s television stations did not broadcast Stolen Honor. MUR 5562 Response at 1-
2. Rather, according to the response, a number of Sinclair’s stations “aired an intemnally
produced news program, entitled A POW Story: Politics, Pressure and the Media” (“POW
Story”). Id. The response describes POW Story as a program “which discussed and included
segments of [Stolen Honor), but which also discussed and presented similarly lengthened
segments from a documentary which was very favorable to Senator Kerry.” Id. Further, the
response states that POW Story “also focused on the controversy surrounding [Stolen Honorl,
and included interviews of individuals with very disparate opinions about the subject matter of
the news special.” Id. at 2. Press reports corroborate that no Sinclair television station broadcast
the film Stolen Honor and that some aired POW Story in the format described in the response.
Frank Ahrens and Howard Kurtz, Anti-Kerry Film Won't Be Aired, The Washington Post, Oct.
20, 2004, at A7, CBSNEWS.com, Sinclair Amends Kerry Film Plans, Oct. 20, 2004, available at
bttp://www.cbsnews.com/stories/2004/10/19/ golitics/gﬁﬁtableGSOO30.shtm].

There remains no allegation of prospective or actual wrongdoing before the Commission.
Under these circumstances, the Commission should not specﬁlate whether there might have been
a vioI'ation under a set of circumstances that did not occur. Cf. Concurring Statement of Reasons
for MUR 5467 (Michael Moore), Smith and Toner, Aug. 2, 2004, at 2-3 (stressing the
importance of “Commission policy not to entertain speculative complaints” in order to “preserve

the integrity of the enforcement process and to focus its limited resources on actual violations of


http:CBSNEWS.com

B e Rl N ™

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

= N -

MURs 5562 and 5570 5
First General Counsel’s Report

the law.”). Accordingly, this Office recommends that the Commission find no reason to believe
that Sinclair Broadcast Group, Inc. violated 2 U.S.C. § 441b(a) and close the file in MUR 5562.

B. MUR $§570

The compiaint in MUR 5570 (“Osborne Complaint”) states that it is “directed toward the
doings” of Sinclair and corporate officers Fred Smith and Mark Hyman, as well as other
unnamed corporate officials who allegedly “have parnticipated in or authorized the illegal use of
corporate funds to affect the 2004 election for the presidency.” Osbome Complaint at 1. The
complaint focuses on several quoted comments concerning Senator Kerry’s presidential
candidacy that it claims were broadcast on KGAN, a Sinclair-owned station, in Cedar Rapids,
Yowa, “[v]ia [Sinclair’s] corporate resources and using Mark Hyman's office.” Id. According to
the complaint, “In conveying its political-attack message, Sinclair uses its Vice President for
Corporate Relations, Mark Hymén (‘Hyman’)." Id. The complaint does not Jist the dates or
times of Hyman's alleged comments, or the programs or the contexts in which they allegedly
were made.

The response, noting the lack of specificity in the complaint, states that Sinclair believes
the comments quoted in the complaint all appeared during KGAN’s news programming. MUR
5570 Respense at 1-2. According to the response, thirty-nine of Sinclair's sixty-two television
stations, including KGAN, regularly broadcast the news, and all statements made by Hyman in

KGAN’s news programming are clearly labeled as commentary during the broadcast. 7d.



10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

o1
M VR, . .

MURs 5562 and 3570 6
First General Counsel’s Report

While corporations are generally prohibited from making contributions or expenditures
under 2 U.S.C. § 441b(a), exemptions allow for the broadcast of any “news story, commentary or
editorial” unless the facility(ies) distributing the broadcast are owned or controlled by any
political party, political committee or candidate. 2 U.S.C. § 431(9)(B)(i) and 11 C.FR.

§ 100.132 (regarding expenditures); 11 C.F.R. § 100.73 (regarding contributions)(collectively
“media exemption”). The media exemption also excludes from the definition of electioneering
communication “a communication appearing in a news story, commentary or editorial distributed
through the facilities of any broadcasting station, unless such facilities are owned or controlled by
any political party, political committee, or candidate.” 2 U.S.C. § 434(f)(3)B)(i); see also

11 C.ER. § 100.29(c)(2). Hence, a news story, commentary or editorial distributed by a
broadcast station not owned or controlled by a political party, political committee or candidate
will not be considered an expenditure, a contribution, or an electioneering communication,

According to a press report, Hyman hosts a segment on Sinclair stations. David Zurawik,
Sinclair editorials labeled as such, The Baltimore Sun, Dec. 15, 2004, at 1, available at
www .baltimoresun.com/features/lifestyle/baj-to.sinclairi 5dec15.0.2751716.story. That segment,
called “The Point Commentary,” is reportedly a “one-minute daily commentary that is intended
to stimulate public discourse,” and is broadcast on approximately forty of Sinclair’s sixty-two
stations, including KGAN. www.kgan.com; www.newscentral.tv/station/bios/mhyman.shtml.
The KGAN website labels the segment an “editorial.” www.kgan.com. The available -
information suggests that Hyman most likely made the statements during broadcasts of “The
Point Commentary.” If so, the statements fall squarely within the media exemption because they

appear to be “commentary or editorial distributed through the facilities of” Sinclair’s


http:www.krran.com

O 0o

10

13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40

el :

T
- ek L.

MURs §562 and 5570 7
First General Counsel’s Report .

broadcasting stations. Accordingly, this Office recommends that the Commission find no reason

to believe that Sinclair Broadcast Group, Inc., Mark Hyman or Frederick G. Smith violated

2 U.S.C. § 441b(a) and close the file in MUR 5570.
m. RECOMMENDATIONS
1. Find no reason to believe that Sinclair Broadcast Group, Inc. violated 2 U.S.C.
§ 441b(a). )
2. Find no reason to believe that Mark Hyman violated 2 U.S.C. § 441b(a).
3. Find no reason to believe that Frederick G. Smith violated 2 U.S.C. § 441b(a).
4. Close the files in MURSs 5562 and 5570.
5. Approve the appropriate letters.
shefos QQ‘,___, S e F
Date Lawrence H. Norton
General Counsel
A 2.
Rhonda J. Vosdingh
Associate General Counsel
for Enforcement

s T Ztnay

—Susan L. Lebeaux 4
Assistant General Counsel

e

ﬂ . Cameron Thurber
Attommey




FEDERAL ELECTION CbMMISSION SENSITIVE

WASHINGTON, D C 20463

BEFORE THE FEDERAL ELECTION COMMISSION |

In the Matter of ).
)
CBS Broadcasting, Inc. )
Kerry-Edwards 2004, Inc., and ) MURs 5540 & 5545
Robert Farmer, in his official )
Capacity as Treasurer )
)

STATEMENT OF REASONS OF VICE CHAIRMAN MICHAEL E. TONER AND
COMMISSIONERS DAVID M. MASON AND BRADLEY A. SMITH

On June 7, 2005, by a vote of 6-0 the Commission accepted the Office of General
Counsel’s (“OGC”) recommendation to find no reason to believe that CBS Broadcasting,
Inc., Kerry-Edwards 2004, Inc. (“Campaign”), and Robert Farmer, in his official capacity
as Treasurer, and the remaining respondents violated the Federal Election Campaign Act
of 1971, as amended (“FECA” or “Act”) in connection with the September 8, 2004
broadcast of 60 Minutes Wednesday (“Broadcast™). We voted to find no reason to
believe in these matters because, even if the allegations in the complaint are true, the
activities in question are protected by the Act’s media exemptmn and require the
complaints to be dismissed. -

Analysis and Conclusions

These matters arose out of complaints filed by the Center for Individual Freedom
("Complainant”) alleging that the broadcast of a 60 Minutes Wednesday news story about
President Bush’s Texas Air National Guard Service was a prohibited electioneering
communication under 2 U.S.C. § 434(f), that the electioneering communication was
coordinated with the Kerry-Edwards campaign and was therefore a prohibited corporate
contribution under 2 U.S.C. § 441b(a) and (c), that the electioneering communication
should have been reported by CBS as a contribution and the Kerry-Edwards campaign as
an expenditure under 2 U.S.C. § 434(f), and that the broadcast constituted an independent
expenditure and a prohibited corporate contribution. Both complaints alleged that the
broadcast was not entitled to the press exemption found at § 431(9)(BX(i) because CBS
failed to thoroughly verify its news sources and improperly coordinated with the Kerry-
Edwards campaign, and the broadcast did not fit the definition of a news story,




commentary, or editorial under 11 CFR §100.73 because it expressly advocated the
defeat of President Bush.

FECA prohibits corporations from making contributions or expenditures from
their general treasury funds in connection with any election of any candidate for federal .
office. 2 U.S.C. § 441b. Notwithstanding this prohibition, FECA’s media exemption
excludes from the definition of expenditure “any cost incurred in covering or carrying a
news story, commentary, or editorial by any broadcasting station, newspaper, magazine
or other periodical publication.” 2 U.S.C. § 431(9XB)(i). See also 11 C.F.R. §§ 100.73
and 100.132. Additionally, any communication “appearing in a news story, commentary,
or editorial distributed though the facilities of any broadcast station” is excluded from the
definition of an electioneering communication. 2 U.S.C. § 434(5)(3XB).

Federal courts, when considering whether an entity is within the Act’s media
exemption, have held that several factors must be present: the entity engaged in the
activity must be a press entity; the press entity must not be owned or controlled by a
political party or candidate; and the press entity must be acting as a press entity in
conducting the activity at issue (i.e., the entity must be acting within its legitimate press
function). See Reader’s Digest Ass'n v. Fed. Election Comm’n, S09 F. Supp. 1210, 1215
(S.D.N.Y. 1981), Fed. Election Comm 'n v. Phillips Publ’g, Inc., 517 F. Supp. 1308,
1312-12 (D.D.C. 1981).

In the present case, the complaint alleged that CBS and the Kerry-Edwards
campaign had been in contact a few days before the broadcast aired, and that
representatives of CBS News arranged a meeting between the key source of the story and
a representative of the Kerry-Edwards campaign. Complaint at 4. The complaint also
alleged that because “the broadcast segment lacked all of the hallmarks of a legitimate
‘news story” and responsible journalism,” the press exemption should not apply.
Complaint at 10. '

1t is not for this agency to determine what is a “legitimate news story” or who is a
“responsible journalist.” In reviewing the allegations in these complaints, the
Commission’s inquiry is limited to determining whether a “press entity charged with a
violation is owned or controlled by a party or candidate and whether the distribution
complained of was of the type exempted by the statute...No inquiry may be addressed to
sources of information, research, motivation, connection with the campaign, etc. Indeed
all such investigation is permanently barred by the statute unless it is shown that the press
exemption is not applicable.” Reader’s Digest, 509 F. Supp. at 1214-15. See also MUR
3624 Walter H. Shapiro (concluding that pro-Bush/Quayle broadcast by Rush Limbaugh
fell within the media exemption even though the broadcast was arguably biased).

The initial inquiries as to whether CBS is owned or controlled by a party or a
candidate and whether the airing of the 60 Minutes Wednesday broadcast was within the
press exemption require no further investigation. CBS is not owned by a political party,
committee or candidate and is in the business of disseminating news stories, commentary,
and editorials to the public. First General Counsel’s Report at 5. Additionally, 60




*

Minutes is one of CBS’s regularly scheduled programs and the Broadcast appeared on a
regularly scheduled 60 Minutes program. Id. Also significant is the fact that the
Broadcast appeared to be similar in form and was distributed in the same manner as other
60 Minutes news stories. Id. at 6. Contra Fed. Election Comm'n v. Massachusetts
Citizens for Life, 479 U.S. 238, 250 (1986) (noting that the publication at issue was not
“comparable to any single issue of the newsletter [since] it was not published through the
facilities of the regular newsletter... was not distributed to the newsletter’s regular
audience... [and did not have a] volume and issue number identifying itasoneina
continuing series of issues™).

Allegations of coordination are of no import when applying the press exemption.
What a press entity says in broadcasts, news stories and editorials is absolutely protected
under the press exemption, regardless of whether any activities occurred that might
otherwise constitute coordination under Commission regulations.

For all the foregoing reasons, we voted in favor of the General Counsel’s
recommendation to find no reason to believe and close the files. .

July 11, 2005

/AN T

Michael E. Toner, Vice Chairman

LtV Ploo

David M. Mason, Commissioner

Bradley A? S#fith, Commissioner




FEDERAL ELECTION COMMISSION
WASHINGTON, D C 20463

SENSITIVE

BEFORE THE FEDERAL ELECTION COMMISSION

In the Matter of

CBS Broadcasting, Inc.,
Kerry-Edwards 2004, Inc., and

Robert Faxmer, in his oﬁicml capacity as treasurer

In the Matter of

Dan Rather,

CBS News,

CBS, and

Viacom, Inc.

In the Matter of

Sinclair Broadcast Group, Inc.
In the Matter of

Sinclair Broadcast Group, Inc.

Mark Hyman
Frederick G. Smith

S S St Nt Nt it N N Nt s gt

A S T S St S N

MUR 5540

MUR 5545

MUR 5562

MUR 5570

STATEMENT OF REASONS OF COMMISSIONERS
DAVID M. MASON AND BRADLEY A. SMITH

This statement of reasons (“SOR”) addresses four matters under review (“MURs™).

e The Center for Individual Freedom filed the complaint in MUR 5540 éga.inst Respondents
CBS Broadcasting, Inc., Kerry-Edwards 2004, Inc., and Robert Farmer, in his official capacity as

treasurer.

e Jeffrey Smith filed the complaint in MUR 5545 against Respondents Dan Rather, CBS News,

CBS, and Viacom, Inc.




Statement of Reasons in MURSs 5540, 5545, 5562 and 5570
Page 2 of 10

# The Democratic National Committee filed the complaint in MUR 5562 agamst Respondent
Sinclair Broadcasting Group, Inc.

e Sam Osborne filed the complaint in MUR 5570 against Respondents Sinclair Broadcast
Group, Inc., Mark Hyman, and Frederick G. Smith.

The Commission unanimously found no reason to believe that any of the respondents in the
four MURSs violated the Federal Election Campaign Act (“FECA”), 2 U.S.C. § 431 et seq., and closed
the files. We agree with the analyses of the Office of General Counsel (*OGC”) in these matters and
write separately to emphasize that the press exemption protects each respondent, specifically against
the claims of bias, professional irresponsibility or suspect motivations raised in the complaints. Under
the First Amendment of the United States Constitution, U.S. CONST. amend. I (1789), and the “news
story, commentary, or editorial” exemption, designed to incorporate First Amendment press freedoms
into FECA, see 11 C.F.R. § 100.73 (2002) (exemption from the definition of “contribution™); 2 U.S.C.
§ 431(9)(B) (2002) (exemption from the definition of “expenditure”); id. § 434(£)(3)(B) (2002)
(exemption from the definition of “electioneering communication”), the government simply has no
role or authority in policing alleged mendacity, bias or unprofessional conduct by the media.

I. BACKGROUND
A. CBSMURs

CBS Broadcasting, Inc., a subsidiary of Viacom, Inc., owns the CBS television network,
including CBS News. On September 8, 2004 — shortly before the 2004 presidential and vice-
presidential election between President George W. Bush and Vice President Dick Cheney, and
Senators John Kerry and John Edwards — 60 Minutes Wednesday, a CBS News program, broadcast a
segment unfavorable toward President Bush. Subsequent reports discredited the broadcast.’

It later came to light that there had been contact among the CBS segment’s producer, a senior
Kerry-Edwards advisor and a CBS source for the segment. The source “said he would be more
forthcoming with documents if he were allowed to communicate with the Kerry campaign. *2 The
producer spoke with the senior advisor, who then called the source. The senior advisor said he and the
source did not discuss the documents. Rather, he said he listened to campaign advice from the source.?

None of the respondents is owned or controlled by a political party, committee or candidate.?

The complaint in MUR 5540 alleges (1) the broadcast was a prohibited electioneering
communication that was (2) coordinated with the Kerry-Edwards campaign, and thereby became a

! First General Counsel's Report in MURSs 5540 and 5545 (“OGC Report on CBS”) at 34.
2 1d. at 4 (citation omitted).

* 1d. (citation ommtted).

4Seeid at 5.




Statement of Reasons in MURSs 5540, 5545, 5562 and 5570
Page3 of 10

prohibited contribution. Further, the complaint alleges (3) the campaign should have repoxted the
broadcast as a contribution, and CBS should have reported it as an expenditure.’

The complaint in MUR 5545 alleges the broadcast was an independent expenditure and a
prohibited contribution.®:

Both complaints assert that the press exemption does not appl':,r.7

B. Sinclair MURs

The complaint in MUR 5562 alleges Sinclair Broadcasting, Inc. (“Sinclair”) was about to
broadcast a film unfavorable toward Senator Kerry., The complaint al!eged this would be a prohibited

electioneering commumcatlon and a prohibited in-kind contribution.® However, Sinclair did not
broadcast the film.”

The complaint in MUR 5570 alleges Sinclair, as well as corporate officers Frederick G. Smith
and Mark Hyman, % made a corporate contribution by broadcasting comments unfavorable to Senator
Kerry'! on KGAN, a Sinclair station in Cedar Rapids, Iowa. OGC has concluded that these comments
appear to have been made during a news broadcast.”

None of the respondents is owned or controlled by a political party, committee or candidate.’®
II. DISCUSSION |

A. Sinclair MUR 5562 .

Because Sinclair did not broadcast the film that is the subject of MUR 5562, OGC has correctly
concluded, without investigating the substance of the complamt that there is no reason to believe that

Sinclair violated FECA, as alleged in the complamt Furthermore, because the complaint was wholily
speculative when filed, it should have been rejected on that basis alone, see 2 U.S.C. § 437g(a)(1)

S a2,

o1

"Id at2-3.

% First General Counsel’s Report in MURSs 5562 and 5570 (*OGC Report on Smclair”) at 2, 3-4.
*1d. at4. '

Wi ats

" a2

B1d at6.

Y Seeud. at 3.

W at4-5.




Statement of Reasons in MURs 5540, 5545, 5562 and 5570 '
Page 4 of 10

(2002); see In the Matter of Phillz'g) Morris Cos., MUR 4766, SOR of Comm’r Mason at 3-5 (Fed.
Election Comm’n May 5, 2000).!

B. CBS MUR 5540, CBS MUR 5545, and Sinclair MUR 5570
1. The Statute and Regulations
a. Contributions and the Press Exemption

This MUR involves corporate respondents. FECA prohibits corporations from making
contributions. 2 U.S.C. § 441b(a) (2002).

FECA defines “contribution” as:

(i) any gift, subscription, loan, advance, or deposit of money or anything of value made by any
person for the purpose of influencing any election for Federal office; or .

(ii) the payment by any person of compensation for the persdna.l services of another person
which are rendered to a political committee without charge for any purpose.

Id. § 431(8)(A).

There are exceptions to the definition of “contribution.” One exception, found in Commission
regulations, provides: .

Any cost incurred in covering or carrying & news story, commentary, or editorial by any
broadcasting station (including a cable television operator, programmer or producer),
newspaper, magazine, or other periodical publication is not a contribution unless the facility is
owned or controlled by any political party, political committee, or candidate, in which case the

costs for a news story:

(a) That represents a bona fide news account communicated in a publication of general
circulation or on a licensed broadcasting facility; and

(b) That is part of a general pattern of campaign-related news accounts that give
reasonably equal coverage to all opposing candidates in the circulation or listening area,
is not a contribution.

11 C.FR. § 100.73. In other words, for our purposes here, what may otherwise be a contribution is not
a contribution if (1) it is a “cost incurred in covering or carrying a news story, commentary, or

15 ‘While there may be some argument that the Commission may consider a complaint alleging a violation of FECA has not, but 15 about
to occur, see 2 U.S.C. § 437g(a)(2), the Commission could not rely on a complaint, such as that in MUR 4960, with nothing more than
speculation and hearsay as the basis to investigate an allegedly contemplated violation. See In re Hillary Rodham Chnton for US Senate
Exploratory Cmte , MUR 4960, SOR of Corom'rs Mason, Sandstrom, Smith and Thomas at 2-3 (Fed. Election Comm’n Dec. 21, 2000).
Doing so would amount to investigating an allegation that & broadcaster (in this case) is considering doing something that might violate
the law.




Statement of Reasons in MURSs 5540, 5545, 5562 and 5570
Page 5 of 10

editorial[,]” (2) the news story, commentary, or editorial is carried or covered by broadcasting station,
newspaper, magazine, or other periodical, and (3) the facilities are not “owned or controlled by any
political party, political committee, or candidate ... .” Id.

b. Expendit;xres and the Press Exemption

FECA also prohibits corporations, with an exception not applicable in this matter, from making
expenditures. 2 U.S.C. § 441b(a).

FECA defines “expenditure” as:

(i) any purchase, payment, distribution, loan, advance, deposit, or gift of money or anything of
value, made by any person for the purpose of influencing any election for Federal office; and

(ii) & written contract, promise, or agreement to make an expenditure.
Id. § 431(9)(A).

There are limits on the definition of “expenditure.” For example, as a matter of statutory
construction to aveid unconstitutional overbreadth and vagueness, see McConnell v. FEC, 540 U.S. 93,
191-92 (2003); Anderson v. Spear, 356 F.3d 651, 663-66 (6th Cir.), cert. denied, 125 S.Ct. 453 (2004),
the Supreme Court has limited the term “expenditure” to words expressly advocating the election or
defeat of a clearly identified candidate. See FEC v. Massachusetts Citizens for Life, Inc., 479 U.S.
238, 248-49 (1986) (“MCFL”) (applying the express-advocacy test to corporations (citing Buckley v.
Valeo, 424 U S. 1, 42, 44 n.52, 80 (1976) (establishing the express-advocacy test))). Moreover, the
statute itself includes the press exemption, which provides:

The term “expenditure” does not include—

(i) any news story, commentary, or editorial distributed through the facilities of any

broadcasting station, newspaper, magazine, or other periodical publication, unless such

facilities are owned or controlled by any polmcal party, political committee, or
candidate ..

2U.S.C. § 431(9)(B). In other words, what may otherwise be an expendxture is not an expenditure if
(1) it is a “news story, commentary, or edltonal[,]” (2) it is “distributed through the facilities of any
broadcasting station, newspaper, magazine, or other periodical publication,” and (3) the facilities are
not “owned or controlled by any political party, political committee, or candidate ... .” Id.

In the context of alleged corporate expenditures, one court has held that there is an additional
limit on the press exemption: The press activity must (4) “fall broadly within the press entity’s
legitimate press function.” Reader’s Digest Ass'n, Inc. v. FEC, 509 F. Supp. 1210, 1214 (SD.N.Y.
1981). However, “legitimate press function” is a broad concept. For example, another court held that
the press exemption applies to a solicitation letter seeking new subscribers to a pubhcauon FECv.
Phillips Publishing, Inc., 517 F. Supp. 1308, 1313 (D.D.C. 1981).



mailto:431(9)@)

Statement of Reasons in MURSs 5540, 5545, 5562 and 5570
Page 6 of 10

¢. Electioneering Communications and the Press Exemption

FECA prohibits corporations other than MCFL corporations, see McConnell, 540 US. at 209-
11, from making electioneering communications. FECA deﬁnes ‘electioneering communication™ as
follows:

(i) The term “electioneering communication” means any broadcast, cable, or satellite
communication which—

(D) refers to a clearly identified candidate for Federal office;
(1) is made within—

(aa) 60 days before a general, special, or runoff election for the office sought by
the candidate; or

(bb) 30 days before a primary or preference election, or a convention or caucus
of a political party that has authority to nominate a candidate, for the office
sought by the candidate; and

(II) in the case of a communication which refers to a candidate for an office other than
President or Vice President, is targeted to the relevant electorate.

2US.C. § 43400)A).

The press exemption for electioneering communications is similar to the press exemption for
expendltures Thus, FECA provides:

The term “electioneering communication” does not include—

(i) a communication appearing in a news story, commentary, or editorial distributed
through the facilities of any broadcasting station, unless such facilities are owned or
controlled by any political party, political committee, or candidate ..

Id. § 434(5)(3)(B). In other words, what may otherwise be an electioneering communication is not an
electioneering communication if (1) it is in a “news story, commentary, or editorial[,}J” (2) it is
“distributed through the facilities of any broadcasting station,” and (3) the facilities are not “owned or
controlled by any political party, political committee, or candidate ... .” Jd.

2. Applying the Press Exemption

The MUR 5440 complaint asserts that the press exemption does not apply to the 60 Minutes:
Wednesday broadcast because CBS did not verify its sources. Similarly, the MUR 5445 complaint



mailto:$434(f)(3)@)

Statemnent of Reasons in MURs 5540, 5545, 5562 and 5570
Page 7 of 10

asserts that the press exemption does not apply to the broadcast because it, in the complainant’s view,
expressly advocated the defeat of President Bush.'

4. The Statnte and Regulations

- However, neither of these factors — verification or express advocacy - affects whether the press
exemption applies. See 11 C.F.R. § 100.73 (contributions); 2 U.S.C. § 431(9)(B)(i) (expenditures); id.
§ 434(f)(3)(B) (electioneering communications). Neither the statute nor the regulations speak of a
“verified news story, commentary or editorial,” nor do they speak of 2 “news story, commentary or
editorial that does not expressly advocate.” The statute, for example, requires only that the news story,
commentary or editorial be distributed through the specified facilities'and that such facilities not be
“owned or controlled by any political party, political committee, or candidate ....” Id. § 431(9)(B)(i);
see also id. § 434(£)(3)(B). Nor do regulations on the press exemption speak of venﬁcahon Or express
advocacy. See 11 C.F.R. § 100.73 (coniributions); id. § 100.132 (2002) (expenditures);

id. § 100.29(c)(2) (2002) (electioncering communications).

Neither the statute nor the regulations require that for the press exemption to apply, the press
verify its stories, be accurate, be fair or be balanced. See Jn re KBHK Channel 45, ABC News et al.,
MURs 5110 and 5162, SOR of Chairman McDonald, Vice Chairman Mason and Comm’rs Sandstrom,
Smith and Wold at 3 (Fed. Election Comm’n July 24, 2001).

And even if a news story, commentary, or editorial in the press contains express advocacy, the
press exemption still applies. If this were not so, then an incorporated newspaper would violate FECA
every time it ran an editorial endorsing a federal candidate. That cannot be. The content of the news
“is beyond the jurisdiction of this agency.” Jd.

b. Previous MURs
SORs in several other MURs affirm these principles either directly or indirectly.

In a MUR involving the appearance of former Congressman and new congressional candidate
Robert Dornan as a guest host on radio talk shows, four commissioners observed that allegations of
what Congressman Dornan said on the programs are irrelevant to determining whether the press
exemption applies. In the Matter of Robert K. Dornan, MUR 4689, SOR of Vice Chairman Wold and
Comm’rs Elliott, Mason and Sandstrom at 4 (Fed. Election Comm’n Dec. 20, 1999).

A separate SOR noted the press exemption has no requirement of fairness or equal access. Jd.
SOR of Comm’r Mason at 7 and n.6 (Fed. Election Comm’n Feb, 14, 2000). The press exemption also
is not limited by express advocacy or a solicitation. Id. at 11. Moreover, an investigation into a press
entity’s editorial policies has no place. See id. at 6, 9. “It is difficult fo imagine an assertion more
contrary to the First Amendment than the claim that the FEC, a federal agency, has the authority to
control the news media’s choice of formats, hosts, commentators and editorial policies ....” Zd. at 6.

18 OGC Report on CBS at 2. The term "express advocacy” derives from Buckley, 424 USS. at 44 & n.52.



mailto:434;(f)(3)@)

- r a w we w —% e wr

Stafement of Reasons in MURs 5540, 5545, 5562 and 5570
Page 8 of 10

Five commissioners later struck a similar chord, holding that the press exemption protects
unbalanced reporting and commentary. In re ABC, CBS, NBC, New York Times, Los Angeles Times,
Washington Post et al., MUR 4929, 5006, 5090, 5117, SOR of Chairman Wold, Vice Chairman
McDonald and Comm’rs Mason, Sandstrom and Thomas at 3 (Fed. Election Comm'n Dec. 20, 2000).
Allegations that Republican National Committee suggestions may have influenced coverage did not
suffice to find reason to believe that the New York Times violated FECA, because the press exemption
protected the newspaper, id. at 3-4, regardless of whether it credulously or recklessly accepted and
reported claims by a political party or candidate. Id. at 4.

On another occasion, a complaint alleged that the respondents’ biased news broadcasts had’
advocated the election of individual candidates and political groups. In the Matter of CBS News, et al.,
MUR 4946, SOR of Chairman Wold and Comm’r Mason at 1 (Fed. Election Comm’n June 30, 2000).
The SOR recalled that courts have held that the press exemption applies when the press operates within
its “legitimate press function.” Id. at 1-2 (citing Reader ‘s Digest, 509 F. Supp. at 1214; Phillips
Publishing, 517 F. Supp. at 1313). The reasoning of the SOR rejected the complaint as a threshold
matter by noting that the content of any news story, commentary, or editorial is irrelevant to
determining whether the press is exercising its legitimate press function. See id. at 2. Political bias in
news reporting does not violate FECA. See id.

In a MUR involving candidate debates, an SOR noted that the press exemption allows the press
to use whatever criteria it deems appropriate to select candidates, regardless of how slanted the debate
may be. Jn re Union Leader Corp., et al., MURSs 4956, 4962 and 4963, SOR of Comm’r Mason at 2
(Fed. Election Comm’n Feb. 13, 2001). The press exemption covers express advocacy in debates. Jd.
at 3 (citation omitted).

Still another SOR noted the importance of the press exemption even in matters of lesser
significance. The Commission’s proper course is not merely to take no action and close the file under
Heckler v. Chaney, 470 U.S. 821 (1985). Rather, the Commission should find no reason to believe that
the respondents violated FECA, and then close the file. See in the Matter of Clear Channel
Communications, Inc., Nick Lampson for Congress and William S. Leonard, as treasurer, MUR 5261,
SOR of Vice Chairman Smith and Comm’rs Mason, McDonald and Toner at 2 (Fed. Election Comm’n
Oct. 9, 2003). :

¢. Court Orders
The Reader s Digest court properly concluded that the press exemption is important because

freedom of the press is substantially eroded by investigation of the press, even if legal action is
not taken following the investigation. Those concerns are particularly acute where a
governmental entity is investigating the press in connection with the dissemination of political
matter. These factors support the interpretation of the statutory exemption as barring even
investigation of press activities which fall within the exemption.

509 F. Supp. at 1214. Thus, “until and unless the press exemption were found inapplicable, the FEC is
barred from investigating the substance of the complaint.” Id. at 1215, The press exemption
“authorizes court intervention if the FEC oversteps the limit[].” Id. at 1214.




Statement of Reasons in MURs 5540, 5545, 5562 and 5570
Page 9of 10 .

That does not mean the Commission may not conduct an investigation limited to determining
whether the exemption applies. It may, see id., if there is a need for additional information to
determine whether the exemption applies. See Phillips Publishing, 517 F. Supp. at 1313 (citing FEC v.
Machinists Non-Partisan Political League, 655 F.2d 380, 396 (D.C. Cir. 1981) (“"MNPL™)).

In addition, before any such limited investigation, there must be “a threshold showing of
wrongdoing” on the part of the respondent. In assessing whether this threshold is met,

“mere ‘official curiosity’ will not suffice as the basis for FEC investigations, as it might in
others,” MNPL, supra at 388, and the Supreme Court has warned that “the power of
compulsory process {must) be carefully circumscribed when the investigative process tends to
impinge on such highly sensitive areas of freedom of speech or press, freedom of political
association, and freedom of communication of ideas.” Sweezy v. New Hampshire, 354 U.S.
234, 245 (1957). '

Phillips Publishing, 517 F. Supp. at 1314 (alteration in original) (parallel citations omitted).

There should be no misunderstanding of the “legitimate press function” criterion of Reader’s
Digest as somehow limiting the “news story, commentary, or editorial” exemption, 11 CF.R. § |
100.73; 2 U.S.C. § 431(9)(B); id. § 434(H)(3)(B), to “legitimate” news stories, commentaries or
editorials. Rather, news stories, commentaries or editorials carried in broadcast programming or in the
pages of publications are absolutely exempt. Reader’s Digest, 509 F. Supp. at 1214-15, and Phillips
Publishing, 517 F. Supp. at 1312-14, both involved press activities outside the pages of the
publications at issue. The courts held, and the Commission has long conceded, that the exemption °
should be construed to include such activities beyond actual broadcasts or outside the pages of a
publication, including (in these cases) publicity or subscription solicitations for the publications
involved. The Reader’s Digest court contrasted such efforts with a hypothetical example of a
newspaper hiring persons to denounce alleged illegal acts of a candidate. 509 F. Supp. at 1214. Thus
the “legitimate press function” criterion goes to the nature of the activity at issue, not to the veracity,
professionalism or motivation of the publisher, editor, producers, reporters or writers. There is no
question that investigations into past activities of political candidates is a “legitimate press function.”

d. Applying the Press Exemption Here

The assertions regarding verification and express advocacy are incorrect, and the press
exemption applies.

Regarding the allégations of corporate contributions, in CBS MURs 5540 and 5545 and
Sinclair MUR 5570, the respondents (1) incurred costs in carrying a news story, commentary, or
editorial (2) carried or covered by a broadcasting station that is (3) not “owned or controlled by any
political party, political committee, or candidate ... .” See 11 C.F.R. § 100.73.

Regarding the allegations of corporate expenditures, in CBS MUR 5545, the MUR involves (1)
a pews story, commentary, or editorial (2) distributed through the facilities of a broadcasting station (3)



Statement of Reasons in MURS 5540, 5545, 5562 and 5570 '
Page 10 of 10

not “owned or controlled by any political party, political committee, or candidate.” See 2 U.S.C.
§§-431(9B)()- , 4
. _ Regarding the allegations of corporate electioneering communications, in CBS MUR 5540, the
MUR mvglv&s ( 1_) a news story, commentary, or editorial (2) distributed through the facilities of a
broadcasting station (3) not “owned or controlled by any political party, political committee, or
candidate.” See 2 U.S.C. §§ 434(H(3)(B)(). ’
III. CONCLUSION

For the foregoing reasons, in addition to those OGC stated, the Commission was correct in
finding no reason to believe and closing the files in these matters.

July 12, 2005

) )% P —

David M. Mason, Bradley A, Stnith,
Commissioner . Commissioner



mailto:1(9)@)(i)
mailto:434(0(3)@)(i)

W W W W M w6 e ey e

FEDERAL ELECTION COMMISSION
'WASHINGTON, D C 20463 SENSITIVE

BEFORE THE FEDERAL ELECTION COMMISSION

In the Matter of
MUR 5540
CBS Broadcasting, Inc.,
Kerry-Edwards 2004, Inc., and
Robert Farmer, in his official
capacity as treasurer

In the Matter of
MUR 5545

Dan Rather, CBS News,
CBS, and Viacom, Inc.

o N’ sl N

In the Matter of )
MUR 5562

Net? Nt Ngs?

Sinclair Broadcast Group, Inc.

In the Matter of

Sinclair Broadcast Group, Inc.,

)
) MUR 5570
)

Mark Hyman, and Frederick G. Smith )

' STATEMENT FOR THE RECORD OF
COMMISSIONER ELLEN L. WEINTRAUB

I agreed with the General Counsel’s conclusions and voted to approve the
recommendations. Ibelieve it important to emphasize that the press exemption shields
press entities from investigations into alleged coordination. This agency cannot and
should not attempt to arbitrate claims of media bias or breaches of journalistic ethics.!

11t is unclear to me why commissioners who argue so persuasively in one statement that “the press
exemption protects each respondent, specifically against the claims of bias, professional irresponsibility, or
suspect motivations raised in the complaints” would then issue a separate statement assuming all those
claims to be true.




It is not the role of the Federal Election Commission to determine whether a news
story issued by a press entity is legitimate, responsible, or verified. When faced with
allegations against the press, the FEC need only determine whether the press entity is
owned or controlled by a party or candidate and whether the press entity was acting as a
press entity in disseminating the story or commentary at issue. Reader’s Digest Ass'n,
Inc. v. FEC, S09 F. Supp. 1210, 1214-15 (S.D.N.Y. 1981). That is the absolute limit of
the FEC’s investigative reach into a press entity’s activities. “No inquiry may be
addressed to sources of information, research, motivation, connection with the campaign,
etc. Indeed all such investigation is permanently barred by the statute unless it is shown
that the press exemption is not applicable.” Jd.

Whether particular broadcasts were fair, balanced, or accurate is irrelevant given
the applicability of the press exemption. Whether the media entities communicated with
political parties or candidates before the airing of the broadcasts is similarly irrelevant.
Indeed, it is difficult to fathom how journalists could cover campaigns if they had to
worry that communicating with campaign workers could trigger a government
investigation into supposed improper coordination. Merely investigating such allegations .
would intrude upon Constitutional guarantees of freedom of the press.

Fllon b Weitrad — 7/12/05“

Ellen L. Weintraub, Commissioner [ Date




FEDERAL ELECTION COMMISSION

WASHINGTON, D C 20463 . SENSIT|VE

BEFORE THE FEDERAL ELECTION COMMISSION

In the Matter of )

)

CBS Broadcasting, Inc )
Kerry-Edwards 2004, Inc., and ) MURs 5540 & 5545

Robert Farmer, in his official )

Capacity as Treasurer )

)

)

STATEMENT OF REASONS OF COMMISSIONER DAVID M. MASON AND
COMMISSIONER BRADLEY A. SMITH

While we approve of the Counsel’s recommendation to dismiss this case, and join
in another Statement of Reasons', we wish to add one short point.

Because of the legal position taken by the Cornmission, which we believe is
inescapable, it was not necessary to investigate the validity of the allegations in the
complaint. By dismissing without a factual investigation, the Commission essentially
holds that even if the allegations in the complaints are true, there is no violation of the
law. Taking those allegations as true, however, would mean that there was an intentional
effort by CBS to sway the election against George W. Bush, undertaken in coordination
with the rival Kerry campaign. In other words, if the allegations are true, a large
corporation intentionally or recklessty put false documents on the nation’s airwaves, in
coordination with a candidate’s campaign, with the knowledge that its story would
directly reach millions of voters and indirectly reach millions more, all for the purpose of
influencing the election, and could do so merely because the corporation claims to be
“press.” Given that, we can find no statutory, constitutional, or especially, policy
justification that would deny the so-called press exemption to any periodical publisher of
political news or views, whether publishing in print, by broadcast, or over the internet.?

! See MUR 5540 & 5545 Statement of Reasons by Vice Chairman Toner and Commissioners Mason and
Smith.

2 With the exception of those owned by a candidate or party, for which a statutory denial might be
appropriate. See 2 U.S.C. 431(9)(B)(i), excluding from the exemption publications that are “owned or
controlled by any politicat party, political committee, or candidate.”



(L) P P

David M. Mason
Commissioner

ﬁ/w/c{/&/l//’ g 5*"'7[4“/ /v
Bradley A. Smitl{
Commissioner

F-]5- &5
Date

-7 -15 205
Date



FEDERAL ELECTION COMMISSION

WASHINGTON, DC 20463 sEﬂS%T‘“E

OFFICE OF THE CHAIRMAN

In the matter of

CBS Broadcasting, Inc.
Kerry-Edwards 2004, Inc., and MURSs 5540 and 5545
Robert Farmer, in his official capacity

as Treasurer

STATEMENT OF REASONS
Chairman Scott E. Thomas

I write this Statement only to address the Statement of Reasons issued by my
colleagues Commissioners Mason and Smith. They note that if the allegations in the
complaints are true, CBS was involved in an “intentional effort . . . to sway the election
against George W. Bush.” They then deduce that if CBS can do this, they can find no
justification for denying the press exemption “to any periodical publisher of political
news or views.”

As to the first point, an independent review of the circumstances surrounding the
60 Minutes Wednesday segment at issue did not find any evidence of political bias on the
part of CBS. The Independent Review Panel was comprised of Dick Thorburgh, former
Attomey General of the United States under a2 Republican administration, and Louis D.
Boccardi, former Chief Executive Officer and President of The Associated Press. Ina
224 page report, the Panel stated that it “[did] not find a basis to accuse those who
investigated, produced, vetted or aired the Segment of having a political bias.”! It further
noted:

60 Minutes Wednesday was hardly alone in pursuing the story. Other mainstream
media, including US4 Today, The New York Times and The Associated Press,
were pursuing the same story in what was clearly a competitive race to be first. In
fact, USA Today on September 9 published a similar story relying on the same
Killian documents, but has not been as criticized for its story as CBS News has
been for the September 8 Segment.”

! Report of the Independent Review Panel on the September 8, 2004 60 Minutes Wednesday Segment “For
the Record” Conceming President Bush’s Texas Air National Guard Service, p. 211, Jan. 5, 2005.
‘I, pp. 211-212.



® 2 °

There are other indications CBS was politically cbjective in its coverage of the
2004 campaign. Indeed, a review of the major networks’ political coverage in the last
three days of the campaign by Media Tenor (a media monitoring group) concluded that
“CBS and FOX overall were clearly more critical on Kerry than on Bush . . . . I myself
don’t remember CBS shying away from stories challenging the legitimacy of John
Kerry's war honors, questioning Al Gore’s connection to the development of the Internet,
and examining Bill Clinton’s Whitewater transactions any more than FOX shied away
from stories suggesting Clinton White House involvement in the death of a senior aide.
Incidentally, the mere fact that many of the sources and allegations in those stories
proved unreliable or false likewise does not prove that CBS or FOX was politically
biased in running them.

As for my colleagues’ suggested reach of the press exemption, I believe they
overstate the law, Clearly, not every person who periodically publishes news or views
qualifies for the press exemption. A “political committee” cannot escape all the federal
election campaign rules simply by demonstrating that every week it puts out a newsletter
referring to recent events or containing commentary about political issues. Nor can a
corporation in the business of manufacturing widgets or a union whose mission is
representing the economic rights of workers. As the Supreme Court indicated in
Massachusetts Citizens for Life v. FEC, 479 U.S. 238, 251 (1986), “{a] contrary position
would open the door for those corporations and unions with in-house publications to
engage in unlimited spending directly from their treasuries to distribute campaign
material to the general public, thereby eviscerating § 441b’s prohibition.”

In the case at hand, there was no doubt that CBS was entitled to the press
exemption for its 60 Minutes Wednesday segment. The analysis set forth by our Office of
General Counsel was on point and, in my view, needed no further explanation.

er”
Date “BZott E. Thomas
Chairman

3 Election 2004 Make or Break: Iraq and Security, Media Tener, p. 1, Nov. 2, 2004,
http://www.agendasetting. com/agendafus-elec-night. pdf (Jast accessed July 13, 2005).



DECLARATION OF SERVICE

1, Yvonne Maletic, declare:

I am not a party in this action. Ireside in the State of Washington
and am employed by Institute for Justice in Seattle, Washington. On May
25, 2006, I caused to be served a true copy of Appendix to Appellants No
New Gas Tax and Jeffrey Davis’s Answer to Amicus Curiae Brief of the
Attorney General upon the following:

K' ABC/Legal Messenger:

P. Stephen DiJulio

Michael K. Vaska

David S. Snyder

Ramsey Ramerman

Foster Pepper & Shefelman PLLC
1111 Third Avenue, Suite 3400
Seattle, WA 98101

Attorneys for Respondents

David C. Lundsgaard

Graham & Dumn PC

Pier 70

2801 Alaskan Way, Suite 300

Seattle, WA 98121-1128

Attorneys for Amicus Washington State Association of
Broadcasters

Michael E. Kipling

Kipling Law Group, PLLC

3601 Fremont Avenue N., Suite 414

Seattle, WA 98103

Attorneys for Amicus American Civil Liberties Union of
Washington




Aaron H. Caplan

American Civil Liberties Union of Washington

705 Second Avenue, Suite 300

Seattle, WA 98104-1799

Attorneys for Amicus American Civil Liberties Union of
Washington

FU.S. Mail:

Attorney General Rob McKenna

William B. Collins, Deputy Solicitor General
1125 Washington Street SE

Olympia, WA 98504-0100

Attorneys for Amicus Attorney General

Erik S. Jaffe

Erik S. Jaffe, P.C.

5101 34th Street, N.W.

Washington, D.C. 20008

Attorneys for Amici Center for Competitive Politics, Cato Institute,
and Building Industry Association of Washington

Diana M. Kircheim

Groen Stephens & Klinge LLP

11100 NE 8th Street, Suite 750

Bellevue, WA 98004

Attorneys for Amici Center for Competitive Politics, Cato Institute,
and Building Industry Association of Washington

1 declare under penalty of perjury that the foregoing is true and

correct and that this declaration was executed this 25th day of May 2006

at Seattle, Washington.

e

e

Xfonné Maletic




SUPREME COURT OF THE STATE OF WASHINGTON

SAN JUAN COUNTY, ET AL.,
Plaintiff/Petitioner

\&
NO NEW GAS TAX, ET AL.,

Defendant/Respondent

I declare as follows:

My phone number is (360) 754-6595.

B

I certify under the penalty of perjury under the laws of the State of Washington that the

above is true and correct.

Dated: 5/25/06 at Olympia, Washington.

T
Signature: M

No. 77966-0

DECLARATION OF

EMAILED DOCUMENT

(DCLR)

I am the party who received the foregoing email transmission for filing.
My address is: 119 W. Legion Way, Olympia, WA 98501

I have examined the foregoing document, determined that it consists of 37
pages, including this Declaration page, and that it is complete and legible.

Print Name: Ingri(*imY. Elsi‘riéfé

K,L/Q‘A%@%K
[ / 7]



	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	

