
 
 

 
NOTICE:   SLIP OPINION  

(not the court’s final written decision) 

 

The opinion that begins on the next page is a slip opinion.  Slip opinions are the 
written opinions that are originally filed by the court.   

A slip opinion is not necessarily the court’s final written decision.  Slip opinions 
can be changed by subsequent court orders.  For example, a court may issue an 
order making substantive changes to a slip opinion or publishing for precedential 
purposes a previously “unpublished” opinion.  Additionally, nonsubstantive edits 
(for style, grammar, citation, format, punctuation, etc.) are made before the 
opinions that have precedential value are published in the official reports of court 
decisions: the Washington Reports 2d and the Washington Appellate Reports.  An 
opinion in the official reports replaces the slip opinion as the official opinion of 
the court. 

The slip opinion that begins on the next page is for a published opinion, and it 
has since been revised for publication in the printed official reports.  The official 
text of the court’s opinion is found in the advance sheets and the bound volumes 
of the official reports.  Also, an electronic version (intended to mirror the 
language found in the official reports) of the revised opinion can be found, free of 
charge, at this website:  https://www.lexisnexis.com/clients/wareports.   

For more information about precedential (published) opinions, nonprecedential 
(unpublished) opinions, slip opinions, and the official reports, see 
https://www.courts.wa.gov/opinions and the information that is linked there. 

https://www.lexisnexis.com/clients/wareports
https://www.courts.wa.gov/opinions


FILE 
IN CLERKS OFFICE 

IIJIRBE coumr~mr f gzo'ir \\ . ........--""'-''"-~~~ 
DAn:: E ., Ronad . ar 

C ' Supreme Court Cieri< cHiliii:Jui . 9 -

IN T= S ~EME COURT OF THE STATE OF WASHINGTON 

DUC TAN, a single man; and VIETNAMESE 
COMMUNITY OF THURSTON COUNTY, 
a Washington corporation, 

Petitioners, 

v. 

NORMAN LE and PHU LE, husband and 
wife; TUAN A. VU and HUYNH T. VU, 
husband and wife; PHIET X. NGUYEN and 
VINH T. NGUYEN, husband and wife; 

) 
) 
) 
) 
) 
) 
) 
) 
) 
) 
) 
) 

DAT T. HO and "JANE DOE" HO, husband ) 
and wife; NGA T. PHAM and TRI V. DUONG, ) 
wife and husband; and NHAN T. TRAN and ) 
MAN M. VO, wife and husband, ) 

Respondents. 
) 
) 

No. 86021-1 

En Bane 

Filed MAY 0 9 2013 

MADSEN, C.J.-In 2003, members of the Committee Against the VietCong Flag 

disseminated an e-mail message throughout the Olympia Vietnamese community 

accusing Due Tan and the Vietnamese Community of Thurston County (VCTC), a 

nonprofit corporation, of engaging in procommunist activities. Additionally, defendant 

Norman Le authored three newsletter articles repeating allegations from the e-mail and 

also accusing Tan and the VCTC of being undercover Viet Cong agents. Tan and the 

VCTC sued the authors of the publications for defamation. 



No. 86021-1 

The trial judge determined that Tan and the VCTC were public figures as a matter 

of law at summary judgment. 1 The case then proceeded to trial where a jury found Le 

and his coauthors liable for defamation and awarded Tan and the VCTC $310,000 in 

damages. The Court of Appeals reversed and remanded for dismissal, finding the 

statements in the e-mail and newsletters were protected opinion supported by disclosed 

facts, with the exception of the allegation that members of the VCTC, including Tan, are 

undercover Viet Cong agents. The court found Tan and the VCTC failed to make the 

requisite showing that the authors published any of the statements with actual malice. 

We hold that the defamatory statements made by N onnan Le and the other authors 

were not protected opinion and therefore actionable. We also hold that clear, cogent, and 

convincing evidence supports the jury's finding of actual malice with respect to those 

statements. We reverse the Court of Appeals and reinstate the jury's verdict. 

FACT ANDPROCEDURALHISTORY 

Tan was a teacher in Vietnam when the Southern Vietnamese Army drafted him 

for military training in 1968. After training, he returned to teaching, retaining his 

military ranking. The Vietnamese Communist Army captured Saigon in April 197 5 and 

sent Tan to a communist reeducation camp. They released him after six months to 

resume his teaching position. His release was contingent upon signing a loyalty pledge to 

the Communist Party. To secure his release, Tan signed the pledge. 

Tan worked for the Communist Party as a teacher until September 1978, when, 

fearing for his safety, he fled Vietnam with his family. After spending time in a 

1 Plaintiffs have not challenged this ruling. 

2 



No. 86021-1 

Malaysian refugee camp, in 1979, the family settled near Olympia where Tan became 

active in the Vietnamese community as the principal of a Vietnamese language school 

and member of the VCTC. 

The VCTC was started in the 1970s and became a nonprofit corporation in 1997. 

Due Hua was elected its president in 1995. Tan is its director of education and is 

recognized as one of the organization's leaders, although apparently his position is not 

part of the executive committee. The VCTC's purpose is to provide cultural support for 

Vietnamese refugees in Thurston County. 

Norman Le, Dat Ho, Phiet Nguyen, Nhan Tran, and Nga Pham (defendants) were 

all born in Vietnam. Tan and the VCTC (together generally referred to as plaintiffs) 

brought this lawsuit against these five defendants as well as their marital communities. 

Tran and Ho escaped Vietnam when Saigon fell in 1975. Norman Le was imprisoned in 

a labor camp for nine years and seven months. Phiet Nguyen was imprisoned in a labor 

camp for six years and six months. 

Like Tan, defendants are politically active in the Vietnamese community. Norman 

Le was the VCTC's secretary for several years. The defendants are all members of the 

Committee Against the Viet Cong Flag, which was formed in 2003 to seek removal of the 

Socialist Republic Vietnamese flag from the lobby of South Puget Sound Community 

College. Many Vietnamese refugees view Vietnam's current flag as the "communist 

flag," eliciting painful memories and emotions. The local Vietnamese community has 

divided over strategies for seeking the removal of communist flags in the region. 

3 



No. 86021-1 

The e-mail message and newsletter articles at issue relate to the series of incidents 

described below. 

I. The Incidents 

A. Name Change ofthe VCTC 

The VCTC was formed in 1975 as the Vietnamese Mutual Assistance Association. 

In 1995, the organization voted to change its name. Defendant Le suggested that the new 

name include the word "national" or "nationalist" to signal a clear anticommunist agenda. 

Le's proposal was defeated. The organization was renamed the "Vietnamese Community 

Association of Thurston County," which was eventually shortened to "Vietnamese 

Community of Thurston County." Le later interpreted the decision to not include 

"nationalist" in the name to signal the organization's communist sympathies.2 In the 

defendants' signed letter (the "Public Notice"), at issue in this case, they noted, "all the 

local anti-communist organizations, societies, had boycotted and did not recognize it 

from the beginning," after the name change. Ex. 8. 

B. VCTC Allegedly Receiving Money from the VietCong 

Following the name change, defendant Le raised concerns about a local market 

owner's monetary contribution to the VCTC. Le was uncomfortable accepting a 

donation from the market owner because the owner previously distributed free calendars 

that had been printed by the Communist Party in Ho Chi Minh City. The VCTC called a 

2 There is also an organization in Washington called "Vietnamese Community of Pierce 
County." Le claims he also has concerns about this organization's commitment to the 
anticommunist cause but says he has not found any proof to confirm his suspicions. However, 
he also acknowledges that in 2003, there were few communist sympathizers living in the United 
States. 

4 



No. 86021-1 

meeting to ask the owner why he had printed the calendars in Ho Chi Minh City. 

Satisfied that the owner had the calendars printed in Vietnam because it was cheaper, the 

VCTC accepted his monetary donation. Le testified that at the meeting, Hua, president of 

the VCTC, stated, "There is nothing wrong with receiving V.C. [(VietCong)] money." 

7 Verbatim Report of Proceedings (VRP) at 1398. Hua denies saying this, testifying that 

he said only that the VCTC accepts any donation as long as no conditions are attached.3 

C. Playing of National Anthem 

On October 4, 1997, the VCTC organized an event to honor a Vietnamese poet. 

At the start of the event, one member of the hired band, a recent refugee from Vietnam, 

began to play Vietnam's current national anthem. After the first few notes, the band 

apologized for playing the wrong anthem and proceeded with the national anthem of the 

Republic of South Vietnam. At trial, there was conflicting testimony regarding the 

crowd's reaction, with plaintiffs' witnesses claiming the crowd barely noticed and 

defendants' witnesses alleging there was a negative reaction. Two local Vietnamese 

newsletters published articles about the incident, at least one of which was authored by 

Le. Le wrote this article despite not being present to hear the wrong anthem played or to 

see the crowd's reaction. The VCTC held a press conference to apologize for the 

mistake. 

3 Defendants·have not accused the market owner of being a Communist or a Communist 
sympathizer. 

5 



No. 86021-1 

D. Scheduling Events on Communist Holidays 

In the fall of 1999, the VCTC newsletter suggested scheduling a cultural event on 

September 2. The event, Armed Forces Day, commemorates the establishment of the 

Southern Vietnamese Army and is typically held on June 19. The Vietnamese 

community knows September 2 as the date of the "Fall Revolution," when the 

Communist Party declared independence from the French. Additionally, one of the 

defendants testified that events sponsored by the VCTC sometimes occurred on April 30, 

the anniversary of the fall of Saigon. At least one defendant testified that these dates 

were inappropriate for any Vietnamese celebration or event. 

E. Flag Display at Language School 

Plaintiff Tan ran a Vietnamese language school for children of Vietnamese 

refugees. Lacking its own facility, the language school borrowed classrooms from a 

private school. Before every class, the students gathered in the hallway to salute the flag 

of the Republic of South Vietnam and sing its national anthem. One of the classrooms 

displayed flags from around the world, including the current flag of the Socialist 

Republic of Vietnam. Tan testified that because the classroom was on loan from the 

private school, the language school's policy was not to touch or modify the display. The 

defendants accused Tan of not acting vigorously enough to oppose the display of the flag. 

Facing resistance from the classroom's teacher, the private school principal decided not 

to display any Vietnamese flag. Although the defendants knew Tan had the students 

honor the nationalist flag before every class, the defendants sent a delegation to the 

6 



No. 86021-1 

school to meet with the teacher and the principal. Eventually, the principal agreed they 

could display the nationalist flag at the school although his reason for doing so is 

disputed. 

F. Leadership of the Committee against the VietCong Flag 

In early 2003, several concerned community members met to discuss how to stop 

the community college from displaying the communist flag of Vietnam. The committee 

elected Le cochair at the first meeting. At the second meeting, because ofLe's 

controversial involvement in other organizations and a dramatic increase in attendance, 

Tan proposed Le step down so the organization could hold new elections. Tan's proposal 

failed and Le remained one of the cochairs. Many of those in attendance left the meeting 

and withdrew their support when reelections were not held. Tan and members of the 

VCTC continued their efforts to remove the communist flag, but did so separately from 

the defendants' organization. 

G. The Apron Incident 

Every year, the VCTC sponsors a food booth at the Lakefair celebration in 

Olympia. In 2003, a volunteer working in the booth found an apron on top of a vending 

machine outside of the booth. The apron was decorated with an image of Santa Claus 

and several gold stars. The volunteer, who had served in the Southern Vietnamese Army, 

believed the apron bore communist symbols and must have been placed there by "some 

kind of bad people." 2 VRP at 364-65. No one knew where the apron came from, but 

plaintiff Tan dismissed the idea that it was communist propaganda. The volunteer turned 

7 



No. 86021-1 

the apron inside-out and wore it that way for the rest of his shift. He took the apron home 

with him at the end of the day. 

Ten days later, the volunteer told Tuan Vu, previously a defendant in this 

litigation, about the apron. Vu said that he would like to keep the apron as a "souvenir." 

2 VRP at 366-67. The apron later came into defendants' possession. 

On August 7, 2003, the defendants disseminated the Public Notice, describing the 

apron incident as an intentional display of communist symbols to show the presence of 

the communist regime in the Vietnamese community. The letter called for a press 

conference and meeting to debate the allegations, but neither plaintiff Tan nor any other 

VCTC representative attended the meeting. Defendants did not approach Tan or any 

other member of the VCTC to ask for an explanation about the apron or any of the other 

accusations in the Public Notice. Defendant Le testified that to ask Tan about his 

background would have been culturally taboo. 

At trial, the jury heard from a former colonel in the South Vietnamese army who 

was imprisoned by the communists for 13 years. Despite great animosity toward the Viet 

Cong flag, he did not recognize the apron as being a communist symbol. 

II. The Publications 

The defendants disseminated the Public Notice by e-mail and posted it on the 

Internet. According to their own testimony, defendants worked together to carefully 

select the language in the Public Notice. The first section of the letter describes the apron 

8 



No. 86021-1 

incident. The second section, as summarized below by the Court of Appeals, accuses the 

VCTC of"doing activities" for the Vietnamese communists: 

1. When choosing a name (for the organization), the Due Thuc Tan (Due 
TT) and Khoa Van Nguyen gang insisted that the name "National 
Vietnamese Committee" ... be denied .... Mr. Due TT claimed ... he 
"does not have members" .... It is obvious that [the] Vietnamese 
Community in Thurston County had been impersonating the representatives 
of the community with illegal political intentions. 

2. Due Minh Hua, ... President [ofVCTC], ... declaring ... "there [was] 
nothing wrong with receiving [VietCong] money." 

3. Suggest[ing] the idea of organizing the yearly anniversary of September 
2 [the Fall Revolution]. 

4. The band that Due TT brought ... played the whole portion ... of the 
[communist national anthem at the 1997 event]. 

5. [The] [VietCong] flag was hung in [Due Tan's] classroom ... [u]ntil ... 
organizations ... convince[ d] the Administration to remove the [Viet 
Cong] flag and let fly the National flag. 

6. Organized the Autumn 2002 Meeting to commemorate the Fall 
Revolution. 

7. Had sabotaged the fight of the Committee ... from the unit in charge of 
the Community Against VietCong Flag [and] had "gone under the table" 
with the administration of ... [South Puget Sound Community College] to 
send the secret message [that] there is no need for removing the bloody 
communist flag. 

8. [C]leverly [covering] up, cheating [our] people, all those 28 years [as 
shown by Due Tan's admission the VCTC had no voting members]. 

Due Tan v. Le, 161 Wn. App. 340, 350, 254 P.3d 904 (2011) (alterations in original) 

(citing Ex. 8). The third section concludes that plaintiff Tan and members of the VCTC 

have abused people's names, hidden under the "Nationalist coat" to serve the communist 

9 



No. 86021-1 

regime in Vietnam and betrayed the Vietnamese community "continuously and 

systematically." !d. at 350-51. The Public Notice states that no one-referring to Tan 

and the leaders of the VCTC-has a background (service in South Vietnam's military or 

time spent in a labor or reeducation camp) guaranteeing they are Nationalists. !d. at 351. 

Finally, it urges that community members condemn, boycott, and expel Tan and the 

VCTC, who allegedly "worship the Communists" and conduct activities on behalf of 

"evil communists." !d. 

Three additional newsletter articles, written by defendant Le alone, contain 

allegedly defamatory statements. Two articles were published on November 15, 2002, in 

the Community Newsletter, an informal publication of the Vietnamese community of 

Washington. The first article describes the flag display issues at the language school. It 

states that after the delegation came to the school and convinced the principal to allow 

them to permanently display the Vietnamese Nationalist flag, plaintiff Tan refused to 

help display it. Exs. 14A, 18. The second article warns of an "Evil Axis" made up of 

organizations that assist the VietCong. Ex. 14A. This article identifies the VCTC as one 

such organization, noting that it played the Viet Cong national anthem and called for a 

celebration on September 2. The article claims that the leadership of the VCTC is part of 

a plot "to form the Evil Axis in Thurston-King-Tacoma aiming at a total control over the 

whole Vietnamese community- in Washington State by the VC." !d. Finally, the article 

notes that the VCTC members never use the word "Nationalist" in any of their 

10 



No. 86021-1 

organizations' names. Id. (emphasis omitted). These two articles were translated and 

admitted into evidence at trial. 

The third article was published in October 2003, in a newsletter called New 

Horizon: The Voice of the Vietnamese Community in Washington State.4 This article 

refers to Tan's organization as a "VC under-cover agent[]." Ex. 14A. It asserts that for 

many years undercover agents, including Tan, have attempted to display Viet Cong flags 

in schools while disguised as Nationalists. Excerpts of this article were translated and 

admitted into evidence. This article was singled out by the Court of Appeals as 

particularly problematic because Le made the undercover agent allegation about Tan and 

other VCTC members without disclosing facts in support of his claim. 

III. Procedural History 

In March 2004, plaintiffs sued defendants for defamation based upon the 

allegations in the Public Notice and Le's articles. 

The trial court granted partial summary judgment for the defendants, ruling that 

plaintiff Tan and the VCTC "are public figures as a matter of law." Clerk's Papers (CP) 

at 31. The trial court made no findings pertaining to the "capacities or status of 

defendants when publishing the alleged defamatory materials." Id. at 32. 

After an 11 day trial, the jury found by special verdict that each of the defendants 

had defamed Tan and the VCTC; the jury awarded Tan damages of $225,000 and the 

VCTC damages of $85,000. The jury was asked to complete four special verdict forms, 

4 The naming structure of this newsletter parallels the name of plaintiff Vietnamese Community 
of Thurston County. Ironically, defendants suggested this naming structure might signal ties to 
commumsm. 

11 



No. 86021-1 

the first asking whether defendants defamed Tan in the Public Notice, the second asking 

whether the defendants defamed the VCTC in the Public Notice, the third asking whether 

Le defamed Tan in his articles, and the fourth asking whether Le defamed the VCTC in 

his articles. The jury answered yes to all questions. It then awarded $150,000 to Tan and 

$60,000 to VCTC based upon the defamatory effect of the Public Notice and $75,000 to 

Tan and $25,000 to VCTC based upon the subsequent three articles. 

The Court of Appeals reversed and remanded for dismissal. Tan, 161 Wn. App. at 

366. The court concluded that the "sting" of most of the statements made by defendants 

was that Tan and the VCTC are communists and that the right to call someone a 

communist is protected by the First Amendment. Jd. at 356-57. It reasoned that 

"defendants' mischaracterizations, exaggerations, and seemingly improbable inferences 

took place in an ongoing political discussion protected by the First Amendment." !d. at 

366. As to any statements not protected by the First Amendment, because the Court of 

Appeals accepted that the defendants subjectively believed the truth of their allegations, it 

concluded that plaintiffs failed to prove actual malice. Id. at 364. 

ANALYSIS 

A defamation action consists of four elements: (1) a false statement, (2) 

publication, (3) fault, and (4) damages. Herron v. JGNG Broad. Co., 112 Wn.2d 762, 

768, 776 P.2d 98 (1989). Actual malice must be shown in cases involving both public 

figures and public officials. Curtis Publ'g Co. v. Butts, 388 U.S. 130, 155, 87 S. Ct. 

1975, 18 L. Ed. 2d 1094 (1967) (plurality opinion). Rhetorical hyperbole and statements 

12 



No. 86021-1 

that cannot reasonably be interpreted as stating actual facts are protected under the First 

Amendment. Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 U.S. 1, 20, 110 S. Ct. 2695, Ill L. 

Ed. 2d 1 (1990). 

Historically, defamatory communications were deemed actionable regardless of 

whether they took the form of opinion or fact. !d. at 11. However, due to concerns about 

stifling valuable public debate, the privilege of "fair comment" was incorporated into the 

common law as an affirmative defense to an action for defamation; it afforded '"legal 

immunity for the honest expression of opinion on matters of legitimate public interest 

when based upon a true or privileged statement of fact."' !d. at 13 (quoting 1 FOWLER V. 

HARPER & FLEMING JAMES, JR., LAW OF TORTS§ 5.28, at 456 (1956)). Generally, the 

privilege of fair comment applied only to a statement of opinion and not to a false 

statement of fact, whether it was expressly stated or implied from an expression of 

opinion. !d. at 14 (citing RESTATEMENT (SECOND) OF TORTS§ 566 cmt. a (1977)). 

"Thus under the common law, the privilege of 'fair comment' was the device employed 

to strike the appropriate balance between the need for vigorous public discourse and the 

need to redress injury to citizens wrought by invidious or irresponsible speech." ld. 

Even at common law, the privilege of fair comment did not extend to "'a false 

statement of fact, whether it was expressly stated or implied from an expression of 

opinion."' !d. at 19 (quoting RESTATEMENT § 566 cmt. a). In Milkovich, the Supreme 

Court reiterated that a statement structured as an opinion may still be actionable if it 

implies the allegation of undisclosed defamatory facts as the basis for the opinion, 

13 



No. 86021-1 

because it may then contain a provably false factual connotation. !d. at 20 (citing Phila. 

Newspapers, Inc. v. Hepps, 475 U.S. 767, 106 S. Ct. 1558, 89 L. Ed. 2d 783 (1986); 

Dunlap v. Wayne, 105 Wn.2d 529, 540, 716 P.2d 842 (1986) (quoting RESTATEMENT§ 

566). 

As the Supreme Court explained: 

If a speaker says, "In my opinion John Jones is a liar," he implies a 
knowledge of facts which lead to the conclusion that Jones told an untruth. 
Even if the speaker states the facts upon which he bases his opinion, if 
those facts are either incorrect or incomplete, or if his assessment of them is 
erroneous, the statement may still imply a false assertion of fact. 

497 U.S. at 18-19. 

The defendants here argue their statements about plaintiffs Tan and the VCTC's 

communist affiliations were protected by the First Amendment because defendants 

expressed an opinion based upon disclosed facts. To support their argument, they point 

to Restatement§ 566 (a defamatory statement may consist of a statement in the form of 

an opinion, but a statement of this nature is actionable only if it implies the allegation of 

undisclosed defamatory facts as the basis for the opinion). 

We reject defendants' argument. The mere fact that the defendants disclosed a 

basis for their false charge that Tan and the VCTC support the VietCong government 

does not protect them from liability when the opinion itself is based on false and 

defamatory facts. 

A simple expression of opinion based on disclosed or assumed 
nondefamatory facts is not itself sufficient for an action of defamation, no 
matter how unjustified and unreasonable the opinion may be or how 
derogatory it is. But an expression of opinion that is not based on disclosed 

14 



No. 86021-1 

or assumed facts and therefore implies that there are undisclosed facts on 
which the opinion is based, is treated differently. 

RESTATEMENT§ 566 cmt. c (emphasis added), quoted in Dunlap, 105 Wn.2d at 540. 

When the audience knows the facts underlying an opinion and can judge the truthfulness 

of the allegedly defamatory statement themselves, the basis for liability for the opinion is 

undercut. RESTATEMENT § 566 cmt. c. Thus, to determine liability for an opinion 

statement it is crucial to ascertain the type of information that underpins an opinion: 

"When a publisher makes a qualified or unqualified assertion of fact 
based on true information supplied to the public or equally available to the 
public, he simply deduces a particular fact about the defamed person from 
known facts .... Those who receive the communication are in a position to 
judge for themselves the validity of the deduction made. . . . [Such] 
opinions must be distinguished from evaluative opinions expressing a value 
judgment concerning specific conduct. The distinction will eliminate much 
confusion of the law of defamation if the law recognizes that deductive 
opinions are not necessarily in the same category of actionability as ... 
communications that convey false and defamatory information about the 
plaintiff." 

Dunlap, 105 Wn.2d at 540 (emphasis added) (alteration in original) (quoting W. Page 

Keeton, Defamation & Freedom of the Press, 54 TEX. L. REV. 1221, 1250-51 (1976)). 

This case does not involve a situation where defendants deduced the opinion that 

Tan and the VCTC are communist or communist sympathizers from nondefamatory 

disclosed information. See RESTATEMENT§ 566 cmt. c. Rather, defendants made a 

series of false statements to support their assertion that plaintiffs supported communism 

and the Viet Cong government. 

Indeed, the vast majority of the statements made by defendants were made as 

statements of fact, not opinion. For example, statements in the Public Notice accuse Tan 

15 



No. 86021-1 

and the VCTC of taking certain procommunist actions or otherwise connect plaintiffs to 

communism: (1) that Tan and the VCTC "impersonat[ed] the representatives of the 

community" and conducted activities on behalf of "evil communists;" (2) that Tan's hired 

band played a few notes of the VietCong anthem and prompted a violent protest; (3) that 

Tan displayed the VietCong flag at his Vietnamese language school; (4) that VCTC 

President Due Hua stated that "there is nothing wrong with receiving VC money;" (5) 

that a meeting occurred between the VCTC and the community college where the VCTC 

sent a secret message that there is no need to remove the Viet Cong flag; ( 6) that 

plaintiffs displayed the apron to show the presence of the Hanoi Communist regime in the 

Vietnamese community; (7) that Tan and other VCTC members lack a background as 

Nationalists (not in the military to protect the South Vietnam nor imprisoned by the 

Communists); (8) that the VCTC has been accused by several anticommunist 

organizations of doing activities for the Vietnamese Communists; and (9) that plaintiffs 

planned community events on dates associated with the Viet Cong for the purpose of 

celebrating North Vietnam. Ex. 8 (emphasis omitted). 

In the articles written by defendant Le, there is substantial repetition of the 

statements made in the Public Notice. Additionally, in one article, Le refers to Tan's 

organization as a "VC under-cover agent[]" seeking to display VietCong flags. Ex. 14A. 

While an allegation that someone is a communist may be merely imprecise or loose 

language, it is "quite another case" to accuse someone of being an agent of the Viet Cong 

communist government. See Buckley v. Littell, 539 F.2d 882, 894 n.ll (2d Cir. 1976). 

16 



No. 86021-1 

Statements of "membership or well-defined political affiliation are readily perceivable as 

allegations of fact susceptible to proof or disproof of falsity." !d. at 894. 

Moreover, defendants' assertions that could be construed as opinion statements 

imply undisclosed defamatory facts or are otherwise provably false. In the Public Notice, 

for example, relying on their allegations of the ways in which Tan and the VCTC 

supported the Viet Cong government, defendants opine that plaintiffs had "illegal 

political intentions," betrayed the local community, cheated the Vietnamese people for 28 

years, and worshipped the VietCong government. See Ex. 8 (emphasis omitted). These 

statements imply undisclosed defamatory facts regarding plaintiffs' connection to the 

unpopular Viet Cong government. These statements carried a provably false factual 

connotation. 

There is no First Amendment protection for the type of false, damaging statements 

uttered here; indeed, the purpose of the law of defamation is to punish such statements. 

Milkovich, 497 U.S. at 12. 

We hold that the Public Notice and articles written by Le each contain actionable 

statements, not protected by the First Amendment. 

Defendants urge us, though, to apply Mark v. Seattle Times, 96 Wn.2d 473, 635 

P.2d 1081 (1981), and Herron, 112 Wn.2d 762, to conclude their statements are 

nonactionable. We reject this argument as well. 

In Mark and Herron this court held that there is no liability when defendants' true 

factual statements create the "sting" of the damaging publication and their additional 

17 



No. 86021-1 

false statements do not cause any separate or additional harm. Mark, 96 Wn.2d at 496; 

Herron, 112 Wn.2d at 771-72. In Mark, Albert Mark was arrested after being charged 

with larceny based on fraudulent Medicaid billing. 96 Wn.2d at 496. A news report 

stated that Mark had "bilked the state out of at least $300,000." !d. Ultimately, the State 

was only able to prove fraudulent claims totaling about $2,500. Id. at 477. Concluding 

the gist of the report was the arrest of Mark for Medicaid fraud involving substantial 

funds, the court found that any inaccuracy in the specific amount involved did not alter 

the sting of the publication as a whole and did not have a materially different effect on a 

viewer than what the literal truth would have produced. Id. at 496. 

Herron involved a newscast, which stated that '"a prosecuting attorney was being 

investigated in respect to practices concerning bail bonds, that he had a close friend who 

was arrested with two local bondsmen, and that he had accepted substantial sums from a 

bondsman to finance election campaigns."' Herron, 112 Wn.2d at 770 (quoting Clerk's 

Papers). The newscast also stated that half of Herron's election funds came from bail 

bondsmen, when in fact the true figure was closer to two percent. !d.; see id. at 766. 

Because this inaccuracy suggested Herron was involved in bargaining "'away his ethics 

and integrity in exchange for campaign contributions,"' when in fact he was not, the 

broadcast caused a sting beyond what the truth would have. Id. at 770 (quoting Heron v. 

King Broadcasting Co., 109 Wn.2d 514, 523, 746 P.2d 295 (1987)). 

Relying on these two cases, defendants argue that the sting of the publications is 

the charge of being a communist or communist sympathizer. Defendants contend that 

18 



No. 86021-1 

this allegation is an opinion, and opinions are protected under the First Amendment. It 

follows, defendants argue, that because the allegations they made were merely in 

furtherance of their protected opinion and caused no further sting, the First Amendment 

provides protection for the statements they published. 

In Mark and Herron this court considered whether false facts caused harm to 

reputation in excess of the harm caused by the true facts. Defendants seek an extension 

of the "sting" analysis to allow opinion statements to provide protection to otherwise 

actionable false statements. 

Mark and Herron were never meant to apply as argued by defendants. In those 

cases the court compared the harm caused by an objective truth (Mark: the arrest of Mark 

for Medicaid fraud involving $2,500; Herron: a prosecutor's receipt of a small amount 

of funds from local bondsman) with the harm caused by potentially actionable false facts 

(Mark: that Mark "bilked the state out of at least $300,000;" Herron: half of Herron's 

election funds came from bondman). The court in each case then determined whether the 

latter caused a separate, additional harm. In both cases the ultimate purpose of the 

inquiry was to determine whether a false statement actually caused damage in excess of 

what the truth would have caused. 

In this case there is no objectively established truth. Defendants insist that the 

sting of their allegations is that Tan and the VCTC are communists or communist 

sympathizers. However, there are no true statements showing Tan and the VCTC are 

communists or communist sympathizers. It is impossible then to compare the harm to 

19 



No. 86021-1 

reputation caused by false statements with the harm to reputation that would have been 

caused by the truth alone, and the "sting" analysis of Mark and Herron does not apply. 

Next, we must decide whether the evidence supports the jury's decision that 

defendants acted with actual malice. A public figure defamation plaintiff must prove 

with clear and convincing evidence that the defendant made the statements with "actual 

malice."5 NY. Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254,279-80, 84 S. Ct. 710, 11 L. Ed. 2d 

686 (1964). The question whether the evidence in the record in a defamation case is 

sufficient to support a finding of actual malice is a question of law. Bose Corp. v. 

Consumers Union of U.S., Inc., 466 U.S. 485, 510-11, 104 S. Ct. 1949, 80 L. Ed. 2d 502 

(1984). A defendant acts with malice when he knows the statement is false or recklessly 

disregards its probable falsity. Jd. 

We do not measure reckless conduct by asking whether a reasonably prudent 

person would have published or would have investigated before publishing. St. Amant v. 

Thompson, 390 U.S. 727, 731, 88 S. Ct. 1323, 20 L. Ed. 2d 262 (1968). Actual malice 

can, however, be inferred from circumstantial evidence, including a defendant's hostility 

or spite, knowledge that a source of information about a plaintiff is hostile, and failure to 

properly investigate an allegation. Margoles v. Hubbart, Ill Wn.2d 195, 200, 760 P.2d 

5 Amici invite us to replace the preponderance of the evidence standard with the clear and 
convincing evidence standard for proving falsity in defamation cases. However, the law of this 
case is that only actual malice must meet the clear and convincing standard. Further, faced with 
an opportunity to change the standard of proof in Richmond v. Thompson, 130 Wn.2d 368, 388, 
922 P.2d 1343 (1996), this court held, "Neither the common law nor the First Amendment, as 
interpreted by the United States Supreme Court, requires proof of any element of a defamation 
action, other than actual malice, by evidence of convincing clarity." (quoting Haueter v. Cowles 
Publ'g Co., 61 Wn. App. 572, 582, 811 P.2d 231 (1991)). 

20 



No. 86021-1 

324 (1988); Herron v. Tribune Pub 'g Co., 108 Wn.2d 162, 172, 736 P.2d 249 (1987). 

These factors in isolation are generally insufficient to establish actual malice; they must 

cumulatively amount to clear and convincing evidence of malice to sustain a verdict in 

favor of a plaintiff. I d. However, "recklessness may be found where there are obvious 

reasons to doubt the veracity of the informant or the accuracy of his reports." St. Amant, 

390 U.S. at 732. Evidence of intent to avoid the truth may also be sufficient to show 

actual malice. Harte-Hanks Commc'ns, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657,693, 109 S. 

Ct. 2678, 105 L. Ed. 2d 562 (1989). Professions of good faith are unpersuasive when a 

publisher's allegations are so inherently improbable that actual malice may be inferred 

from the act of putting such extreme statements in circulation. Margoles, 111 Wn.2d at 

201; St. Amant, 390 U.S. at 732. 

When reviewing a defamation verdict, the First Amendment requires us to 

independently evaluate whether the record supports a finding of actual malice. Richmond 

v. Thompson, 130 Wn.2d 368,388,922 P.2d 1343 (1996); Bose Corp., 466 U.S. at 510 

("The requirement of independent appellate review reiterated in New York Times Co. v. 

Sullivan is a rule of federal constitutional law."). Appellate courts must "'make an 

independent examination of the whole record'" to ensure the judgment does not 

constitute a forbidden intrusion on the field of free expression. N.Y. Times Co., 376 U.S. 

at 285 (quoting Edwards v. South Carolina, 372 U.S. 229, 235, 83 S. Ct. 680, 9 L. Ed. 2d 

697 (1963)). We have considerable latitude in deciding whether the evidence supports a 

finding of actual malice. However, "the constitutionally based rule of independent 

21 



No. 86021-1 

review" does not mean that we disregard credibility determinations of the trier of fact. 

Bose Corp., 466 U.S. at 499-500; see Harte-Hanks, 491 U.S. at 689 n.35 (appellate court 

should not disregard a jury's opportunity to observe live testimony and assess witness 

credibility). Deference to factual determinations that turn on credibility assessment is 

essential because of the fact finder's unique opportunity to observe and weigh witness 

testimony.6 Harte-Hanks, 491 U.S. at 688; Newton v. Nat'l Broad. Co., 930 F.2d 662, 

670-71 (9th Cir. 1990).7 

In Richmond, two eyewitnesses stated Trooper Richmond did not threaten to blow 

Thompson's brains out, did not push Thompson, and did not unclip his weapon after 

Richmond had brought a defamation action against Thompson for allegations to this 

effect. 130 Wn.2d at 374-75. On review, after the jury found actual malice, this court 

concluded a reasonable juror could have inferred from the evidence that Thompson knew 

the falsity of his allegations. Jd. at 388-89. 

Harte-Hanks concerned a newspaper company that failed to conduct an interview 

that would likely have led to information confirming or contradicting the facts of a story 

it was about to publish. 491 U.S. at 682. The Court inferred intentionality because the 

newspaper contributed substantial resources to investigating the story, but failed to 

6 Recognizing the difficult position in which an appellate court is placed, the Ninth Circuit has 
noted the reviewing court faces the "daunting task of reconciling our duty to respect the jury's 
fact-finding role with our duty to protect the values enshrined in the First Amendment" because 
the independent review standard and the clearly erroneous standard are in tension. Newton, 930 
F.2d at 666. "[W]e must simultaneously ensure the appropriate appellate protection of First 
Amendment values and still defer to the findings of the trier of fact." !d. at 670. 
7 The dissent's claim that we grant improper deference to the jury, which evidently flows from 
its view that appellate review is entirely a matter of this court's independent review of the record, 
is thus incorrect. See dissent at 10. 

22 



No. 86021-1 

interview the one witness most likely to have evidence bearing on the truth or falsity of 

two competing narratives. !d. The newspaper also failed to listen to tape recordings with 

evidence relevant to the story. !d. at 683. 

After conducting its own independent review of the evidence, the Court of 

Appeals in this case found the evidence did not establish actual malice because 

defendants' behavior only rose to the level of negligence, not the required recklessness. 

Tan, 161 Wn. App. at 364. 

The Court of Appeals aptly observed that Harte-Hanks involved undisputed 

evidence of an intentional failure to ascertain the truth and Richmond included direct 

evidence from two nonparty eyewitnesses that revealed Thompson could not have had a 

good faith belief in the truth of his statements. !d.; Harte-Hanks, 491 U.S. at 692; 

Richmond, 130 Wn.2d at 389. However, the Court of Appeals incorrectly concluded that 

the lack of this type of evidence here bolstered its own finding that Tan and VCTC failed 

to show actual malice. See Tan, 161 Wn. App. at 365. Harte-Hanks and Richmond are 

merely illustrative of the type of evidence that will support a finding of actual malice. 

Here, the issue of malice turns largely on the credibility of the witnesses, 

particularly of defendants. The jury was properly instructed on the requirement of actual 

malice and the ways in which it could be satisfied. The jury was told it may only find 

defamation in this case if the actual malice requirement was met. The question that the 

jury was required to answer was whether defendants were credible when they claimed 

they acted in good faith when they published the Public Notice and articles about Tan and 

23 



No. 86021-1 

the VCTC. Having had the opportunity to assess each witness' credibility, the jury was 

ideally suited to answer this question, and even when conducting an independent review, 

the appellate court must strongly defer to the jury's determinations of credibility. See 

Harte-Hanks, 491 U.S. at 688-89; Newton, 930 F.2d at 670-71. 

In Harte-Hanks, the Supreme Court suggests that the reviewing court should only 

defer to the credibility determinations the jury must have made, not the ones it may have 

made. 491 U.S. at 689-90. In order for the jury to have found for Tan and the VCTC, it 

must have rejected (1) the testimony of defendants that without entertaining serious 

doubts they relied in good faith on newsletter articles to support all their claims in the 

Public Notice (even though the articles submitted into evidence only discussed the 

anthem incident), (2) that the Public Notice cosigners otherwise made all their allegations 

in good faith, and (3) that Le wrote the subsequent newsletter articles in good faith. See 

id. 

The jury was in the best position to determine which testimony to believe and 

whether to accept defendants' claims of good faith. 

We defer to the jury's determination that defendants were not credible when they 

claimed to have made their accusations in good faith. This, together with our 

· independent review of the record leads us to conclude there was clear and convincing 

evidence to support the inference of actual malice. 

Specifically, (1) defendants knew that people did not boycott the VCTC because 

Le himself remained associated with the VCTC for years after the name change; (2) Le 

24 



No. 86021-1 

knew that Hua never said he would accept Viet Cong money because Le was present 

when Hua spoke and the defendants did not accuse the market owner who donated the 

funds of being pro-Communist; (3) the VCTC newsletter did not advocate for organizing 

on the anniversary of September 2; ( 4) the defendants were aware that the playing of the 

Vietnam national anthem was an accident and that the VCTC issued an apology; (5) none 

of the defendants testified that Tan actually refused to display the nationalist flag, and 

Dat Ho even testified that he was aware that Tan displayed the national flag at the 

language school; and (6) the defendants admitted that if the VCTC had held a meeting to 

commemorate the Fall Revolution, there would have been an uproar and significant 

media attention, which no one testified had occurred. 

As noted earlier, actual malice can also be inferred from circumstantial evidence, 

including a defendant's hostility or spite, knowledge that a source of information about a 

plaintiff is hostile, and failure to properly investigate an allegation. Margoles, 111 

Wn.2d at 200. 

The evidence here is that (1) the committee members made no attempt to contact 

Tan before publishing the Public Notice; (2) the defendants had previously worked with 

Tan to organize events opposing communism until the divisive flag committee meetings 

in 2003; (3) the defendants had a history of acrimony with Tan; ( 4) some of the 

defendants had witnessed Tan speak publicly on flag issues, including speaking in 

support of displaying the nationalist flag; (5) the defendants failed to investigate any of 

the facts before publication, including the authenticity of the apron; and ( 6) the 

25 



No. 86021-1 

defendants were upset that Tan arranged a meeting with the dean of the community 

college because it diverted attention from their committee. 

As discussed above, Harte-Hanks involved a decision to publish a story without 

interviewing a person or listening to a tape, although each was believed to have relevant 

information. Similarly, this case involves systematic and continuous failures to interview 

Tan, Due Hua, or anyone else with information that would bear on the defendants' 

allegations. Without providing specifics, defendants only vaguely pointed to articles they 

read and sources they consulted. 8 

As early as 1997, Le already had a tense relationship with Tan and the VCTC. 

The record reflects little to no effort by defendants, only vague references to articles not 

produced at trial, supposedly used to confirm their suspicions. See Harte-Hanks, 491 

U.S. at 692. Then, rather than temper their allegations to reflect their lack of 

investigation, defendants trumped up their charges, claiming "Due Thuc Tan and gang" 

"worship the Communists," "poison our children's minds," and have "continuously and 

systematically" betrayed the Vietnamese community by working on behalf of the Viet 

Cong government. Ex. 8. Le went even further by referring to Tan's organization as an 

"under-cover agent[]" for the communists. Ex. 14A. Defendants directed their 

publications to refugee communities still living in fear of communists plots to exert 

8 The Court of Appeals suggests that defendants did not fail to investigate their allegations 
because they called for a public hearing and asked Tan and the VCTC to participate afler 
defendants had published their accusations; however, even assuming the hearing was an attempt 
to investigate and not just to make further accusations, the relevant inquiry is whether defendants 
investigated before publishing their statements. See Tan, 161 Wn. App. at 364. They did not. 

26 



No. 86021-1 

influence upon them, prepared to resort to violence if necessary to combat a perceived 

threat. 

While there is no single smoking gun proving actual malice in this case, the clear 

and convincing evidence standard does not require defendants to admit on the record they 

entertained serious doubts as to the truth of their allegations. See Margoles, 111 Wn.2d 

at 200. Considering the record as a whole, there is clear and convincing evidence here 

justifying the inference of actual malice, as the jury concluded on proper instruction. 9 

CONCLUSION 

We hold that the provably false statements made in the Public Notice and in Le's 

articles are actionable. We conclude that clear and convincing evidence in this case 

supports the jury's finding that defendants acted with actual malice. We reverse the 

Court of Appeals and reinstate the jury's verdict against defendants. 

9 As the dissent points out, many parties to this case have lived through traumatic times. 
However, as an appellate court, we must apply the proper legal standards ofreview and not 
decide issues based on the personal experiences and histories of the parties, except as legally 
relevant to the issues before us. In our system of justice each litigant is entitled to the protection 
of the rule of law-our fiercely protected and willingly shared right. 

27 



No. 86021-1 

WE CONCUR: 

28 



Tan v. Le, No. 86021-1 
Dissent by J.M. Johnson, J. 

No. 86021-1 

J.M. JOHNSON, J. (dissenting)-On April30, 1975, respondent Norman Le 

watched as communist North Vietnamese forces stormed the South Vietnamese 

capital city. 7 Verbatim Report of Proceedings (VRP) at 1372. He saw a North 

Vietnamese soldier lower the Republic of Vietnam flag from the top of the 

Independence Palace and replace it with the flag ofNorth Vietnam. Id. at 1372-73. 

Because of his civil government position in the Republic of Vietnam, Norman Le 

was arrested as a political prisoner. Id. at 1367-68, 1373. Mr. Le was 

continuously imprisoned in a communist labor camp for nine years and seven 

months. Id. at 1376. In 1990, he escaped Vietnam by boat to try to find freedom. 

Id. at 1386. Approximately one million Vietnamese were not as fortunate. 1 

1 See Charles Hirschman, Samuel Preston & Vu Manh Loi, Vietnamese Casualties During the 
American War: A New Estimate, 21 POPULATION & DEY. REV., no. 4, 783, 807 (1995). 

1 



Tan v. Le, No. 86021-1 
Dissent by J.M. Johnson, J. 

In his flight for freedom, Mr. Le settled in Washington, where he opened a 

business in addition to directing a refugee center. I d. at 13 87. He has been an 

administrator, consultant, and volunteer for countless charitable organizations 

since. Id. at 1388. After escaping to the United States, he earned both an MBA 

(master of business administration) and a PhD (doctor of philosophy). Id. at 1364. 

Mr. Le is charitably active, especially in the Vietnamese refugee community? 

In contrast, a petitioner's admission found in the majority opinion notes that 

"[Tan's] release" from a communist labor camp "was contingent upon signing a 

loyalty pledge to the Communist party. To secure his release, Tan signed the 

pledge." Majority at 2. 

Based on genuine beliefs supported by nondefamatory disclosed facts, 

Mr. Le and the other respondents beli.eved and alleged that the petitioners in this 

action retained communist sympathies. The majority today reverses the Court of 

Appeals and reinstates a jury verdict, which found the respondents liable for 

defamation and awarded $310,000 in damages. The majority's holding is a 

miscarriage of justice for Mr. Le and all those who have risked everything to enjoy 

2 Contrary to the majority's assertion, the experiences and histories of the parties are undeniably 
relevant to the legal questions at hand. Here, the petitioners have an exceedingly high burden of 
proving that the respondents acted with knowledge of or reckless disregard for the statements' 
falsity. The respondents' experiences with communism are most certainly relevant to this 
analysis. This issue is discussed further, infra pp. 17-18. 

2 



Tan v. Le, No. 86021-1 
Dissent by J.M. Johnson, J. 

the protections of the United States Constitution, its First Amendment, and article 

I, section 5 of the Washington State Constitution. 

The United States Supreme Court has recognized that "there is no such thing 

as a false idea. However pernicious an opinion may seem, we depend for its 

correction not on the conscience of judges and juries but on the competition of 

other ideas." Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323,339-40, 94 S. Ct. 2997, 41 

L. Ed. 2d 789 (1974). "The First Amendment creates an open marketplace where 

ideas, most especially political ideas, may compete without government 

interference." NY Bd. of Elections v. Lopez Torres, 552 U.S. 196, 208, 128 S. Ct. 

791, 169 L. Ed. 2d 665 (2008) (citing Abrams v. United States, 250 U.S. 616, 630, 

40 S. Ct. 17, 63 L. Ed. 1173 (1919)). Extolling the significance of this marketplace 

of ideas, Judge Learned Hand wisely noted that the First Amendment 

"'presupposes that right conclusions are more likely to be gathered out of a 

multitude of tongues, than through any kind of authoritative selection. To many 

this is, and always will be, folly; but we have staked upon it our all."' NY Times 

Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 270, 84 S. Ct. 710, 11 L. Ed. 2d 686 (1964) (quoting 

United States v. Associated Press, 52 F. Supp. 362, 372 (S.D.N.Y. 1943)). 

Considering our First Amendment jurisprudence in light of these principles, this 

court has recognized that "the best remedy for false or unpleasant speech is more 

speech, not less speech." Rickert v. Pub. Disclosure Comm'n, 161 Wn.2d 843, 

3 



Tan v. Le, No. 86021-1 
Dissent by J .M. Johnson, J. 

855-56, 168 P.3d 826 (2007). This court has also noted that "[a] basic cost of 

defamation law is its potential chilling effect on the press." Dunlap v. Wayne, 105 

Wn.2d 529, 534, 716 P.2d 842 (1986). Because the majority fails to accord full 

protection to the First Amendment's marketplace of ideas, the cost of chilling 

speech, and the more protective provisions in article I, section 5 of Washington's 

Constitution, I respectfully dissent. 

The majority does not recognize the First Amendment's inherent protection 

of conjecture within a political debate. Furthermore, while the majority states the 

New York Times standard for determining whether the evidence supports a finding 

of actual malice, I disagree with this application of the standard. I would therefore 

hold that the respondents' allegations that Due Tan and the Vietnamese 

Community of Thurston County (VCTC) are communists or communist 

sympathizers are opinions based on disclosed facts within the context of a political 

debate and thus nonactionable. I would further hold that the petitioners have failed 

to show that the respondents acted with actual malice in making the underlying 

factual allegations. Accordingly, I would affirm the Court of Appeals. 

A. Respondents' Assertions that Petitioners Are Communist Sympathizers 

The respondents' assertions that the petitioners are communists or 

communist sympathizers are, at most, conjecture. "Conjecture, when recognizable 

as such, alerts the audience that the statement is one of belief, not fact. The 

4 



Tan v. Le, No. 86021-1 
Dissent by J.M. Johnson, J. 

audience understands that the speaker is merely putting forward a hypothesis. 

Although the hypothesis involves a factmil question, it is understood as the 

author's 'best guess."' Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 U.S. 1, 28 n.5, 110 S. 

Ct. 2695, 111 L. Ed. 2d 1 (1990) (Brennan, J., dissenting). "[C]onjecture is 

intrinsic to 'the free flow of ideas and opinions on matters of public interest and 

concern' that is at 'the heart of the First Amendment."' I d. at 34 (quoting Hustler 

Magazine, Inc. v. Falwell, 485 U.S. 46, 50, 108 S. Ct. 876, 99 L. Ed. 2d 41 

(1988)). Conjecture is a powerful means of "fueling a national discourse ... and 

stimulating public pressure for answers from those who know more." Id. at 35. 

The cost of punishing conjecture is wiping out "a genuinely useful mechanism for 

public debate." Id. at 36. 

In Dunlap, this court explicitly adopted the rule of the Restatement (Second) 

of Torts § 566 (1977), holding that statements of opinion that do not imply the 

allegation of undisclosed defamatory facts are not actionable in defamation. 105 

Wn.2d at 538. Although the United States Supreme Court in Milkovich, 497 U.S. 

at 17, held that there is not a separate First Amendment protection for defamatory 

opinion statements, Dunlap is still good law in the state of Washington. This court 

has not held to the contrary. Although declining to acknowledge the existence of 

separate protection for statements of pure opinion, the Court in Milkovich 

5 



Tan v. Le, No. 86021-1 
Dissent by J .M. Johnson, J. 

determined that protection of opinion was dictated by existing doctrine. Jd. at 14-

17; see also id. at 24 (Brennan, J., dissenting). 

This court in Dunlap formulated a three part test for determining whether a 

statement should be characterized as nonactionable. "[A] court should consider at 

least (1) the medium and context in which the statement was published, (2) the 

audience to whom it was published, and (3) whether the statement implies 

undisclosed facts." Dunlap, 105 Wn.2d at 539. Here, all three factors weigh in 

favor of finding that the respondents' conjecture that the petitioners are 

communists or communist sympathizers is nonactionable opinion. 

First, the context of the statements was an ongoing political debate about 

how to best achieve the goals of the Vietnamese refugee community. Recognizing 

that speech from both sides may bring the truth to the surface, the public notice 

called for a press conference and meeting to debate the allegations. The petitioners 

chose not to attend. 

Second, the audience mainly comprised Vietnamese immigrants who would 

have been familiar with the disagreements between the petitioners and respondents. 

Some members of the audience would have had firsthand knowledge of the 

circumstances described in the publications. Furthermore, those audience 

members who are also Vietnamese immigrants can likely interpret the respondents' 

6 



Tan v. Le, No. 86021-1 
Dissent by J .M. Johnson, J. 

statements within a broader cultural context. Mr. Le expressed this principle in his 

testimony: 

[A]n American reader of that announcement, they might have a 
different perspective than a person at advanced age, experience, and 
hardship with the community - - with the communists. They have a 
different perspective while reading the article. 

We have suffered 50 years of hardship, extortion, propaganda. 
So it create [sic] in our minds a different perspective of things when 
you read the article. 

8 VRP at 1364. I agree. In light of their cultural background and familiarity with 

the events described, the audience was uniquely situated to determine the validity 

of the respondents' claims. 

Third, the conjecture that petitioners are communists or communist 

sympathizers does not imply undisclosed facts. The statements include the 

respondents' versions of incidents that they believe support their allegations that 

the petitioners harbor communist sympathies. In this way, the audience was given 

all the necessary information to determine the validity of the respondents' 

conjecture. 

The significance of undisclosed facts is well illustrated by an example from 

Restatement (Second) of Torts § 566 cmt. c, as explained by Justice Brennan in his 

Milkovich dissent: 

[A] statement that "I think C must be an alcoholic" is potentially 
libelous because a jury might find that it implies the speaker knew 

7 



Tan v. Le, No. 86021-1 
Dissent by J.M. Johnson, J. 

undisclosed facts to justify the statement. In contrast . . . the 
following statement could not be found to imply any defamatory facts: 

"A writes to B about his neighbor C[,] 'He moved in six months 
ago. He works downtown, and I have seen him during that time only 
twice, in his backyard around 5:30 seated in a deck chair with a 
portable radio listening to a news broadcast, and with a drink in his 
hand. I think he must be an alcoholic."' 

Milkovich, 497 U.S. at 27 n.3. Here, the respondents' statements are analogous to 

the Restatement's example. The conjecture that the petitioners are communists or 

communist sympathizers is based on the disclosed facts of the apron incident, the 

flag issues, the national anthem incident, and other such verifiable events. As in 

the Restatement's example, the link between the disclosed facts and the 

respondents' conjecture is tenuous. Nevertheless, because the basis for the 

conjecture is disclosed, the audience may judge for themselves the validity of the 

allegations. "[A]s long as it is clear to the reader that he is being offered 

conjecture and not solid information, the danger to reputation is one we have 

chosen to tolerate in pursuit of 'individual liberty [and] the common quest for truth 

and the vitality of society as a whole."' Milkovich, 497 U.S. at 36 (Brennan, J., 

dissenting) (alteration in original) (internal quotation marks omitted) (quoting 

Falwell, 485 U.S. at 50-51). Based on the factors set out in Dunlap, the 

respondents' conjecture that the petitioners are communists or communist 

sympathizers is nonactionable. 

8 



Tan v. Le, No. 86021-1 
Dissent by J.M. Johnson, J. 

B. Underlying Factual Allegations 

I agree with the majority that conjecture based on disclosed false and 

defamatory facts is not protected by the First Amendment. However, the majority 

errs by conflating its analysis of the actionability of the conjecture with its 

defamation analysis of the disclosed facts upon which the conjecture relies. 

Having concluded that the respondents' conjecture is nonactionable because the 

statements were made within a political debate and do not imply the existence of 

undisclosed facts, we now consider whether the respondents' underlying factual 

allegations are defamatory. I conclude that they are not. 

The United States Supreme Court in New York Times established a federal 

rule that public officials cannot recover damages for defamation unless it is proved 

that the statement was made with "actual malice." The Court defined "actual 

malice" as "knowledge that [the statement] was false or [was made] with reckless 

disregard of whether it was false or not." 376 U.S. at 280. In establishing this 

standard, the Court recognized a "profound national commitment to the principle 

that debate on public issues should be uninhibited, robust, and wide-open, and that 

it may well include vehement, caustic, and sometimes unpleasantly sharp attacks 

on government and public officials." Id. at 270. The Court further noted that 

"erroneous statement is inevitable in free debate, and that it must be protected if 

the freedoms of expression are to have the 'breathing space' that they 'need to 

9 



Tan v. Le, No. 86021-1 
Dissent by J.M. Johnson, J. · 

... survive."' Id. at 271-72 (alteration in original) (quoting Nat'! Ass'n for 

Advancement of Colored People v. Button, 371 U.S. 415, 433, 83 S. Ct. 328, 9 L. 

Ed. 2d 405 (1963)). Three years after New York Times, the United States Supreme 

Court in Curtis Publishing Co. v. Butts, 388 U.S. 130, 87 S. Ct. 1975, 18 L. Ed. 2d 

1094 (1967) (plurality opinion), held that the New York Times "actual malice" 

standard applies to public figures in addition to public officials. For both public 

figures and public officials, the New York Times malice requirement is subject to a 

clear and convincing standard of proof. Gertz, 418 U.S. at 342. The trial judge in 

this case determined that Tan and the VCTC were public figures as a matter of law 

at summary judgment, and the petitioners have not challenged this ruling. Because 

the petitioners are deemed public figures as a matter of law, the New York Times 

"actual malice" standard is proper. 

In applying the malice standard, we must make an "'independent 

examination of the whole record"' in order to ensure that '"the judgment does not 

constitute a forbidden intrusion on the field of free expression."' Bose Corp. v. 

Consumers Union of US., Inc., 466 U.S. 485, 499, 104 S. Ct. 1949, 80 L. Ed. 2d 

502 (1984) (quoting New York Times, 376 U.S. at 284-86). While purporting to do 

an independent examination, the majority grants improper deference to the jury. 

"The question whether the evidence in the record in a defamation case is sufficient 

to support a finding of actual malice is a question of law." Harte-Hanks 

10 



Tan v. Le, No. 86021-1 
Dissent by J.M. Johnson, J. 

Commc'ns, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 685, 109 S. Ct. 2678, 105 L. Ed. 

2d 562 (1989). We must undertake an independent examination of the facts, and 

the burden lies with the petitioners to prove by clear and convincing evidence that 

the respondents acted with knowledge of the statements' falsity or reckless 

disregard for the statements' falsity. 

In her dissent in Rickert, Justice Madsen wisely noted the difficulty of 

meeting the "actual malice" standard: 

[T]he actual malice standard is an exceedingly high standard to meet. 
Most political speech does not even approach being subject to 
regulation under this standard; the standard prohibits only the very 
worst untruths-those made with knowledge of their falsity or with 
reckless disregard to truth or falsity. In addition, the burden of proof is 
also high-proof must be by clear and convincing evidence. The 
actual malice standard is deliberately difficult to satisfy, precisely 
because free speech rights are at issue. Therefore, much nuanced 
speech, and all speech that constitutes opinion rather than fact, will 
simply fall short of it. 

Rickert, 161 Wn.2d at 859-60 (Madsen, J., dissenting). The justice correctly states 

the stringent limitations of the malice standard. Here, in addition to being 

nonactionable as political conjecture based on disclosed facts, the respondents' 

allegations that the petitioners are communists is opinion and thus cannot meet the 

malice standard. Furthermore, the respondents' underlying factual allegations 

certainly do not rise to the level of being "the very worst untruths." They are the 

epitome of nuanced speech - written in Vietnamese and translated into English, 

11 



Tan v. Le, No. 86021-1 
Dissent by J.M. Johnson, J. 

with testimony being spoken in Vietnamese and translated into English. 

Considering these facts in addition to the cultural lenses of both the speaker and 

most of the audience, the nuance of the respondents' speech weighs against a 

finding of malice. 

Although the majority purports to apply the New York Times malice 

standard, they apply strict liability for these statements. This is antithetical to the 

protections of the First Amendment and causes harm to our system of self-

government by chilling valuable political speech. See United States v. Alvarez, 

_U.S._, 132 S. Ct. 2537, 2544-45, 183 L. Ed. 2d 574 (2012) (striking down 

the Stolen Valor Act of 2005, 18 U.S.C. § 704, and refusing to recognize "false 

speech" as a category appropriate for content-based regulation); Gertz, 418 U.S. at 

334 ("[A] 'rule compelling the critic of official conduct to guarantee the truth of all 

his factual assertions' would deter protected speech." (quoting New York Times, 

376 U.S. at 279)); New York Times, 376 U.S. at 279 ("Under such a rule, would-be 

critics of official conduct may be deterred from voicing their criticism . . . even 

though it is in fact true, because of doubt whether it can be proved in court or fear 

of the expense of having to do so. They ... 'steer far wider of the unlawful 

zone."' (quoting Speiser v. Randall, 357 U.S. 513, 526, 78 S. Ct. 1332, 2 L. Ed. 2d 

1460 (1958))). This "self-censorship" would most certainly "dampen[] the vigor 

and limit[] the variety of public debate." New York Times, 376 U.S. at 279. 

12 



Tan v. Le, No. 86021-1 
Dissent by J.M. Johnson, J. 

The United States Supreme Court has "recognized the 'inevitability of some 

error in the situation presented in free debate,' ... and that 'putting to the pre-

existing prejudices of a jury the determination of what is "true" may effectively 

institute a system of censorship."' Butts, 388 U.S. at 152 (plurality opinion) 

(quoting Time, Inc. v. Hill, 385 U.S. 374, 376, 87 S. Ct. 534, 17 L. Ed. 2d 456 

(1967) (Harlan, J., dissenting)). For this reason, "mere proof of failure to 

investigate, without more, cannot establish reckless disregard for the truth. Rather, 

the publisher must act with a 'high degree of awareness of ... probable falsity."' 

Gertz, 418 U.S. at 332 (alteration in original) (quoting St. Amant v. Thompson, 390 

U.S. 727, 731, 88 S. Ct. 1323,20 L. Ed. 2d 262 (1968)). 

In New York Times, the newspaper published an editorial advertisement that 

expressed opinions, recited grievances, and sought financial support for the civil 

rights movement. A commissioner of the city of Montgomery, Alabama, brought a 

libel action against the newspaper's publisher and the individuals who signed the 

editorial. The trial court awarded $500,000 to the plaintiff, and the Supreme Court 

of Alabama affirmed. The United States Supreme Court reversed, establishing the 

malice standard for public officials and holding that the evidence was 

constitutionally insufficient to support judgment for the plaintiff. The editorial 

contained certain factual inaccuracies. The Court noted: 

13 



Tan v. Le, No. 86021-1 
Dissent by J.M. Johnson, J. 

It is uncontroverted that some of the statements contained in the 
two paragraphs were not accurate descriptions of events which 
occurred in Montgomery. Although . . . students staged a 
demonstration on the State Capital steps, they sang the National 
Anthem and not "My Country, 'Tis of Thee." Although nine students 
were expelled by the State Board of Education, this was not for 
leading the demonstration at the Capitol, but for demanding service at 
a lunch counter in the Montgomery County Courthouse on another 
day. Not the entire student body, but most of it, had protested the 
expulsion, not by refusing to register, but by boycotting classes on a 
single day; virtually all the students did register for the ensuing 
semester. The campus dining hall was not padlocked on any 
occasion, and the only students who may have been barred from 
eating there were the few who had neither signed a preregistration 
application nor requested temporary meal tickets. Although the police 
were deployed near the ·campus in large numbers on three occasions, 
they did not at any time "ring" the campus, and they were not called 
to the campus in connection with the demonstration on the State 
Capitol steps, as the third paragraph implied. Dr. King had not been 
arrested seven times, but only four; and although he claimed to have 
been assaulted some years earlier in connection with his arrest for 
loitering outside a courtroom, one of the officers who made the arrest 
denied that there was such an assault. 

New York Times, 376 U.S. at 258-59. Although the United States Supreme Court 

acknowledged these factual inaccuracies, it still found in favor of the defendants 

due to a lack of malice on the plaintiffs' behalf. As in New York Times, the facts at 

issue here are disputed and, at times, inaccurate. Exactly what happened with the 

apron, the national anthem, the flag in the classroom, and the conversation with the 

shop owner is unclear. However, New York Times instructs us that even factual 

inaccuracies concerning a public figure are constitutionally insufficient to support 

a defamation judgment. 

14 



Tan v. Le, No. 86021-1 
Dissent by J .M. Johnson, J. 

The majority's recitation of the claimed "clear and convincing" evidence of 

malice in this case is unpersuasive. First, the majority claims that "defendants 

knew that people did not boycott the VCTC because Le himself remained 

associated with the VCTC for years after the name change." Majority at 24. This 

statement contains a logical fallacy. Knowing that others boycotted an 

organization and remaining associated with the organization oneself are not 

mutually exclusive. 

Second, the majority asserts that "Le knew that Hua never said he would 

accept Viet Cong money because Le was present when Hua spoke and the 

defendants did not accuse the market owner who donated the funds of being pro-

Communist." Majority at 24-25. A review of the record reveals that there is much 

disagreement about what was said at that meeting, heightened by the issue of 

translation of testimony from Vietnamese to English. See 7 VRP at 1398. I am not 

convinced that Hua did not say he would accept Viet Cong money. See Harte-

Hanks, 491 U.S. at 688-89 ("Although credibility determinations are reviewed 

under the clearly-erroneous standard ... the reviewing court must 'examine for 

[itself] the statements in issue and the circumstances under which they were made 

to see . . . whether they are of a character which the principles of the First 

Amendment ... protect."' (alterations in original) (quoting New York Times, 376 

U.S. at 285)). 

15 



Tan v. Le, No. 86021-1 
Dissent by J.M. Johnson, J. 

Third, the majority claims that "the defendants were aware that the playing 

of the Vietnam national anthem was an accident."· Majority at 25. This is incorrect 

at best, unlikely at least. At trial, when asked if he thought the playing of the 

wrong national anthem was a mistake, Mr. Le testified that "[a] political issue is 

not that simple, especially when you have experience of how the communists do 

business." 8 VRP at 1347. He also testified that "[t]o me, with my experience, it's 

a big deal, because I know [the communists] operate by increments." 7 VRP at 

1400. Although the majority claims "the defendants were aware" that the anthem 

incident was an accident, Mr. Le's testimony indicates that he genuinely believed 

the playing of the anthem was no mistake but was orchestrated by communist 

sympathizers. 

Fourth, the majority cites as evidence of malice that "the committee 

members made no attempt to contact Tan before publishing the Public Notice" and 

"the defendants failed to investigate any of the facts before publication, including 

the authenticity of the apron." Majority at 25-26. Our case law is clear. "Failure 

to investigate does not in itself establish bad faith." St. Amant, 390 U.S. at 733. 

The evidence of malice cited by the majority is tenuous at best. The petitioners fail 

to meet the high bar of proving malice by clear and convincing evidence. 

The majority cites to Margoles v. Hubbart, 111 Wn.2d 195, 201, 760 P.2d 

324 (1988), for the proposition that professions of good faith are unpersuasive 

16 



Tan v. Le, No. 86021-1 
Dissent by J .M. Johnson, J. 

when a publisher's allegations are so inherently improbable that actual malice may 

be inferred. Majority at 21. This may be true, but the majority again conflates the 

analysis of the opinion statements' actionability with the defamation analysis of the 

disclosed underlying facts. Here, the "extreme statements" alluded to by the 

majority are the respondents' allegations that the petitioners are communists or 

communist sympathizers. These statements are opinions, not facts that should be 

analyzed under the New York Times malice standard. Rather, after deciding the 

actionability of the opinion statements, courts should turn to a defamation analysis 

of the underlying disclosed facts. Here, the underlying disclosed facts are not 

extreme. 

Each event described by the respondents actually happened. The description 

was the respondents' interpretation of events, colored by their cultural and political 

experience. Because the disclosed facts were not extreme or improbable, the 

respondents' professions of good faith should weigh against a finding of malice. 

The respondents' invitation for the petitioners to participate in a public debate also 

weighs in favor of this finding. 

Finally, the malice standard requires consideration of the speakers' mens 

rea. The majority suggests that "the personal experiences and histories of the 

parties" are not "legally relevant to the issues before us." Majority at 27 n.9. This 

assertion is patently incorrect and reveals the majority's misunderstanding of the 

17 



Tan v. Le, No. 86021-1 
Dissent by J.M. Johnson, J. 

malice standard. Here, the respondents' experiences and history weigh against a 

finding that they had knowledge that the statements were false or acted with 

reckless disregard of the statements' falsity. See New York Times, 376 U.S. at 280. 

Individuals with their experiences and history would be more sensitive to 

interpreting events as motivated by communist sympathies. Because the malice 

standard requires a consideration of the speaker's mens rea, it is improper (and at 

times culturally insensitive) to disregard a speaker's history and experiences. 

It is inappropriate to apply either strict liability for a statement's falsity or 

even a reasonable person standard. Instead, courts must interpret the evidence to 

determine the speaker's mental state with respect to his statements. The burden is 

on the petitioners to prove malice by clear and convincing evidence. A lack of 

evidence means a defamation action cannot stand. Mr. Le testified about his 

emotional and psychological connections with communism: 

So if you know anything about communism at all, those 
regime's doctrines, they left a very deep scar, and so a lot of horror 
[sic] impression in my mind. So when I see any display of their 
symbol, it give [sic] me a big scare. For example, 70 percent of the 
nights when I sleep here, I still dream about my days in their prison. 

7 VRP at 1378. Mr. Le and the other respondents have been greatly impacted by 

communism. Mr. Le spent nearly 10 years of his life in a communist labor camp 

and has worked tirelessly since his escape to rehabilitate other Vietnamese 

refugees who have been harmed by Vietnam's current government. Mr. Le and the 

18 



Tan v. Le, No. 86021-1 
Dissent by J.M. Johnson, J. 

other respondents are more inclined than most to be mindful of potential 

communist infiltration of their community. 

The majority admits that "there is no single smoking gun proving actual 

malice in this case" but still finds that "there is clear and convincing evidence here 

justifying the inference of actual malice." Majority at 27. I disagree. 

Constitutional free speech rights are not destroyed by such inferences. As did the 

Court of Appeals, I find that the petitioners have failed to meet the high bar of 

proving by clear and convincing evidence that respondents acted with knowledge 

of or reckless disregard for the statements' falsity. The evidence is constitutionally 

insufficient to support a defamation judgment. 

The respondents' allegations that Tan and the VCTC are communists or 

communist sympathizers are opinions based on disclosed facts within the context 

of a political debate and thus nonactionable. The First Amendment to the United 

States Constitution and article I, section 5 of the Washington State Constitution 

protect such political speech. That an immigrant may be financially destroyed by a 

$310,000 verdict for engaging in constitutionally protected rights is unacceptable, 

and violative of precedent in this court and the United States Supreme Court. I 

respectfully dissent. 

19 



Tan v. Le, No. 86021-1 
Dissent by J.M. Johnson, J. 

20 


